Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til
- At præcisere og afgrænse problemformuleringen samt udarbejde et
projekt, der er konsistent med en klart argumenteret sammenhæng
mellem problemformulering, teori, metode, analyse og
konklusion
- At beskrive det empiriske grundlag for analysen i projekte, så
det indfanger den kompleksitet og nuancering, praksis
indeholdert
- At foretage en teoretisk baseret analyse af projektemnet med
anvendelse af relevant litteratur
- At kritisk diskutere / begrunde rapportens metode i bred
forstand, hvilket indbefatter overvejelser om praktisk
datagenerering samt præcisering af og refleksioner over det
videnskabsteoretiske grundlag
- At begrunde, tage kritisk stilling og reflektere over anvendte
teorier, metoder og den analyserede praksis
- At foretage en kritisk analyse af det skriftlige arbejde og
egen arbejdsproces som et selvstændigt og perspektiverende
læringsafsnit sidst i projektet
|
I 2. semester gennemføres et 10-ugers praktikophold i en
relevant organisation, svarende til et halvt semester. I
praktikperioden arbejder den studerende med konkrete, relevante og
autentiske HRM-opgaver og er en integreret del af praktikstedets
HRM-miljø. Den studerende har dermed mulighed for at teste den
kompetence, som undervisningen på HRM-linjen har givet, og anvende
den i forhold til den praktiske virkelighed. Eftersom
praktikstederne med rette kan forvente, at HRM-studerende især er
fortrolige med de teoretiske sider af HRM-området, er det meget
vigtigt, at 3 ud af 5 skriftlige eksamener og den mundtlige
eksamen er bestået inden praktikstart.
Praktikopholdet, der er fuldtidsarbejde i de ti uger, stiller
store krav om effektivitet og refleksivitet i arbejdet, evne til at
blive en del af en arbejdspladskultur, praktisk-administrative
færdigheder og sociale evner. Den studerende har selv ansvaret for
at finde en praktikplads, men HRM-linjen formidler de
praktikpladser, som skaffes via HRM linjens netværk.
De nærmere retningslinjer for praktikken (herunder forventninger
til praktikant og virksomhed) beskrives i et notat (en
"psykologisk kontrakt"), der gives til parterne. Af den
"psykologiske kontrakt" fremgår bl.a., at praktikken skal
danne udgangspunkt for teoretisk refleksion i forhold til en
konkret, oplevet organisatorisk virkelighed/praksis. Denne
dokumenteres i det praktikprojekt, som den studerende udarbejder i
relation til praktikopholdet. I praktikprojektet analyseres en
faglig problemstilling, som er relevant i forhold til
praktikforløbet. Det indebærer, at der skal argumenteres for
problemstillingens virksomhedsrelevans og forankring i den
virkelighed, som den studerende har mødt på praktikstedet. Analysen
foretages derefter med udgangspunkt i HRM-litteraturen og den der i
fundne relevante teori. Praktikprojektet skal indeholde en
læringsprocesbeskrivelse. Det vil sige en kortfattet beskrivelse af
praktiktiden (praktiktjenesten og arbejdet med praktikprojektet)
anskuet som en læreproces.
Søgning af praktikplads foregår mellem den 15. oktober og 1.
marts, hvor at alle skal have en praktikplads.
|