2014/2015
KAN-CSPKO1056U Metode og Analysestrategi I og II
English Title |
Metode og Analysestrategi I og
II |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
To semestre |
Placering |
Efterår, Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand.soc.
|
Kursusansvarlig |
|
Primære
fagområder |
- Filosofi og videnskabsteori/Philosophy and philosophy of
science
|
Sidst opdateret den
12-08-2014
|
Læringsmål |
Efter at have fulgt faget forventes den
studerende at være i stand til at:
- redegøre indgående for fagområdets begreber, metoder og
problemstillinger
- reflektere kritisk analyserende i forhold til de i
undervisningen gennemgåede metoder og analysestrategier, navnlig
hvad angår deres forudsætninger og empirifølsomhed
- anlægge og selvstændigt begrunde muligheder og begrænsninger i
anden ordens iagttagelse og dermed hvilke konsekvenser det har at
vælge en analysestrategi
|
Prøve/delprøver |
Metode og
Analysestrategi I og II:
|
Prøvens
ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Den mundtlige eksamen er individuel. Såfremt
synopsis skrives individuelt må der max.afleveres 3
sider. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Maj/juni |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis en studerende er syg ved den
ordinære eksamen kan synopsis genafleveres ved syge-/omprøven. Hvis
en studerende har været syg under selve skriveprocessen og dermed
ikke har bidraget til synopsis, kan den studerende skrive en ny
individuel synopsis (eller i gruppe hvis andre studerende er
tilmeldt syge-/omprøven). Hvis en studerende ikke har bestået den
ordinære eksamen, afleveres en ny synopsis ved
syge-/omprøven.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Ved prøven skal den studerende med udgangspunkt i en synopsis:
• demonstrere indgående kendskab til fagområdets begreber, metoder
og problemstillinger.
• demonstrere evne til at forholde sig kritisk analyserende til de
i undervisningen gennemgåede metoder og analysestrategier, navnlig
for så vidt angår spørgsmål om deres skabelse af blik, genstand og
empirifølsomhed.
• udvise evne til selvstændigt at anlægge og begrunde muligheder
og begrænsninger i anden ordens iagttagelse og dermed hvilke
konsekvenser det har at vælge en
analysestrategi.
|
|
Kursets indhold, forløb og pædagogik |
Faget understøtter dels de studerendes analysestrategiske evne
og metodiske bevidsthed i forhold til de teorier og analyser, som
præsenteres og anvendes i de øvrige fagelementer, og giver dels de
studerende erkendelsesredskaber til at undersøge konkrete empiriske
fænomener i deres tilblivelse og transformation. Fagets indhold
tager derfor sit udgangspunkt i de øvrige fagelementer, men retter
sig mod at kvalificere de studerendes selvstændige empiriske
analyser. Faget løber over 1. og 2. semester.
|
Undervisningsformer |
xxx |
Foreløbig litteratur |
- Foucault.,M. (2001). About the concept of the Dangerous
Individual in the 19th C. Legal Psychiatry, i J.D. Faubion, Michel
Foucalt: Power, essential works, vol. 3, Penguin
Books
- Andersen, N.Å (1999). Diskursive analysestrategier,
Samfundsliteratur, s. 9-28.
- Demant, J. (2006). Fokusgruppen: spørgsmål til fænomener i
nuet’, in: Bjerg, O. & Villadsen, K. (red) Sociologiske
metoder, Frederiksberg:
Samfundslitteratur.
|
Sidst opdateret den
12-08-2014