2015/2016 BA-BEUBV1002U Terminologi og videndeling i international kommunikation
English Title | |
Terminology and knowledge sharing in international communication |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 23-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
I kommunikation på tværs af landegrænser er det en stor udfordring at f.eks. offentlige instanser, uddannelser, stillinger, beskatningsformer o.l. ikke er helt sammenlignelige, i mange tilfælde i en sådan grad at der kan opstå store misforståelser som kan føre til fejl og juridiske tvister. I dette kursus vil vi arbejde med den terminologiske metode som et værktøj til at få styr på begreber og terminologi inden for afgrænsede fagområder, på en måde så det bliver enklere at se forskelle og ligheder – og dermed at kommunikere uden misforståelser. I kurset vil vi også komme ind på hvordan terminologiarbejdet i EU er organiseret. I europæisk sammenhæng er der yderligere den udfordring, at der ved siden af de nationale fagsprog skabes et tværnationalt fagsprog. Formålet med undervisningen er at sætte de studerende i stand til at analysere, strukturere, beskrive, håndtere og formidle viden for eksempel som grundlag for at: · afdække
forskellige kulturers opfattelser af begreber og dermed bidrage til
interkulturel formidling
|
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger vekslende med dialog og
øvetimer i PC-lokaler.
Selvstændig læsning og arbejde med øvelser (individuelt og gruppevis) med efterfølgende gennemgang og diskussion. Afleveringsopgaver i grupper, med skriftlig feed-back. |
|||||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Materiale til introduktion af termbasen i-Term
Supplerende artikler om terminologiarbejde |