2015/2016 BA-BEUBV1007U EU’s udvidelse og regional- og lokal erhvervsudvikling
English Title | |
EU Enlargement and regional- and local development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår, Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 40 |
Max. antal deltagere | 100 |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Hovedunderviser er:
Jeppe Juul Petersen.
Kurset vil løbe over 12 uger af 2 ugentlige konfrontationstimer. |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 10-12-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af faget kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Kurset skal skabe forståelse for forskellige udviklingsforløb i de nyere EU medlemslande, herunder hvilken indvirkning tidligere politiske, sociale og kulturelle forhold har for den regionale og lokale samfundsudvikling.
Kurset vil forløbe med kortere forelæsninger, men vil i videst muligt omfang tilstræbe at involvere de studerende aktivt, bl.a. gennem udarbejdelse af mundtlige gruppeoplæg baseret på identifikation af problemidentifikation.
Afslutningsvis udarbejdes i grupper af 3-5 studerende en problemorienteret hjemmeopgave med henblik på at besvare en selvvalgt case. Opgaven skal inddrage pensum og empiri relateret til kursets genstandsfelt. Hjemmeopgaven sker på baggrund af selvvalgt case.
Det vil blive gennemgået på kurset, hvilke kriterier, en opgave skal opfylde, og hvordan det skal opbygges, herunder hvilke kriterier, det bedømmes på.
Det er en forudsætning, at kursisterne deltager aktivt i diskussionerne under gennemgangen af tekster og fremlæggelsen af medkursisternes identificerede problemstillinger. |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Undervisningen foregår med
udgangspunkt i kortere forelæsninger med henblik på at skabe fælles
referencegrundlag. Kursisterne forventes at deltage aktivt i
diskussionerne i forbindelse med deres egen og medkursisters
fremlæggelse.
Undervisningen fokuserer på case-baserede studier. De studerende skal præsentere selvvalgte problematikker inden for relevante fagområder med efterfølgende paneldebat. |
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Til gennemførelse af kurset foreslås foreløbigt følgende
litteratur:
Dinan, D. (2010): Ever Closer Union: An Introduction to European
Integration
|