2015/2016
BA-BEUTO1001U Sprog, tekster og virksomheden (tysk)
English Title |
Language, Texts and Contexts
(German) |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for BA i europæisk business
|
Kursusansvarlig |
- Fagansvarlig
Mette Skovgaard Andersen - Department of International Business
Communication (IBC)
|
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
11-08-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal kunne:
- læse og forstå tekster på tysk især ikke-fiktive tekster om
væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i de pågældende
fremmedsprogsområder;
- uddrage væsentlige informationer især fra tyske ikke-fiktive
tekster;
- med udgangspunkt i tekster redegøre systematisk for væsentlige
erhvervs- og samfundsforhold i de pågældende
fremmedsprogsområder;
- redegøre for udvalgte ikke-fiktive tysksprogede teksters genre,
budskab, struktur og virkemidler i relation til deres kommunikative
formål og deres kontekst;
- have kendskab til det tyske sprogs grammatiske strukturer, især
de strukturer der er væsentlige for afkodning af teksters
sammenhæng;
- have kendskab til og systematisk kunne anvende forskellige
sprogværktøjer
|
Prøve/delprøver |
Sprog, tekster
og virksomheden (tysk):
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
På basis af udleverede spørgsmål, der omfatter
både metatekstuelle forhold og tekstuelle forhold på dansk og/eller
tysk |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
72 timer til udarbejdelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter og Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Undervisningen foregår primært på tysk. Udprøvningen kan foregå
som en kombination af tysk og dansk.
Kursets samlende udgangspunkt er tekster om og i virksomheden. Der
arbejdes med teksterne fra forskellige vinkler: den kontekstuelle,
den tekstuelle og den grammatiske vinkel.
Fra det kontekstuelle perspektiv arbejdes der med opbygning af
viden om væsentlige erhvervs- og samfundsforhold i
fremmedsprogsområdet, evt. sammenlignet med danske forhold. Det
drejer sig f.eks. om virksomhedsformer, virksomhedens interessenter
og virksomhedens relationer til omverdenen. Den historiske kontekst
inddrages i øvrigt, hvor det er relevant.
Det tekstuelle perspektiv fokuserer hovedsageligt på teksternes
struktur, fra sætning over afsnit til hele teksten, og inddrager
teorier om genrer og tekstuelle virkemidler.
Fra den grammatiske vinkel arbejdes der med teksternes typiske
sætningsstrukturer, deres anvendelse og deres kommunikative
funktioner.
Kurset ledsages af en forelæsningsrække på dansk, der giver en
kort indføring i grammatik på dansk (lærebog: Grammatik på dansk,
af Claus Drengsted-Nielsen, seneste udg.) samt en indføring i
fagsprog og fagsproglige problemstillinger, herunder analyse af
fagsproglige teksters genretræk (lærebog: Sprog på arbejde, af
Marianne Grove Ditlevsen m.fl., seneste udg.). Forelæsningerne
danner grundlag for fremmedsprogenes videre arbejde med disse
problemstillinger.
|
Undervisningsformer |
Arbejdsformerne kan omfatte
forelæsninger, holdundervisning, mini-workshops, studenteroplæg,
øvelser og skriftlige opgaver. |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
72 timer |
Forberedelse |
276 timer |
Eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
- Tatsachen über Deutschland.2010. Frankfurt: Societäts-Verlag
- Die Tagesschau erklärt die Wirtschaft. Rowohlt Taschenbuch
Verlag. 2013.
Hansen/Stenestad: Gyldendal Tysk Grammatik
- Lita Lundquist (2008). Navigating in Foreign Language
Texts. Samfundslitteratur.
- Claus Drengsted-Nielsen (2012). Grammatik på dansk.
Gyldendal/Hans Reitzel.
|
Sidst opdateret den
11-08-2015