1. årsprojekt
og videnskabsteori:
|
Prøvens
ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Prøven er en gruppeprøve: en mundtlig gruppeprøve
med udgangspunkt i et skriftligt gruppeprojekt. Eksaminationen er
uden forberedelse, inden for rammerne af det udarbejdede projekt.
Projektet udarbejdes i grupper af 4-5 studerende. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 50 sider |
|
5 studerende: max. 50 normalsider (ekskl. bilag)
4 studerende: max. 40 normalsider (ekskl. bilag) |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Sommer, Bi-eksaminator kan være en underviser fra
Videnskabsteori. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøve:
Hvis man ikke består den ordinære eksamen, kan man gå til
individuel omeksamen med udgangspunkt i det ved ordinær eksamen
foreliggende projekt samt et tillæg til projektet udarbejdet efter
bedømmernes anvisninger. Hvis man pga. sygdom ikke kan deltage i
ordinær eksamen, går man til individuel mundtlig sygeeksamen med
udgangspunkt i det ved ordinær eksamen foreliggende projekt. Hvis
der pga. sygdom ikke er afleveret et projekt ved den ordinære
eksamen, afleveres et projekt til sygeprøven.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den fagansvarlige godkender en foreløbig problemformulering fra
hver gruppe.
Formålet med denne godkendelse fra fagansvarlige er (1) at
sikre, at projektet indeholder en problematik, der gør realisering
af fagets læringsmål mulig og (2) at sikre at projektets emne
tilhører HA(fil.)-uddannelsens generelle horisont.
Den foreløbige problemformulering kan dog efterfølgende
revideres af gruppen i samråd med gruppens vejleder.
Krav til projektets emne:
Førsteårsprojektet er emnemæssigt frit, men er bundet til
tematikker fra faget ’Videnskabsteori’. Det er endvidere målet, at
projektet skal inddrage de øvrige faglige indsigter og forståelser,
som er tilegnet på første studieår af HA(fil.), herunder i
erhvervsøkonomi og filosofi. Projektet kan være funderet i en
teoretisk problemstilling eller en konkret empirisk problemstilling
- eller i en kombination af
disse.
|
|
Videnskabsteori:
Den studerende skal tilegne sig og kunne anvende forskellige
videnskabsteoretiske positioner, med særligt henblik på at den
studerende skal udvikle et kendskab til betingelserne og
kriterierne for frembringelsen af videnskabelige resultater
indenfor den studerendes eget faglige felt og relaterede faglige
felter. Spørgsmål om forholdet mellem videnskabelige og andre
teoretiske former for viden, opfattelser af videnskabelighed,
objektivitet, videnskabelig videns generalitet, repræsentativitet
og forudsigelseskraft, videnskabelige slutningsformer og
forskellige sandhedskriterier er således i centrum. Den studerende
skal desuden have indsigt i forskellige metoder herunder forskellen
på kvantitative og kvalitativ forskning og på naturvidenskabelige,
fænomenologisk-hermeneutiske, moderne samfundsvidenskabelige
tilgange til økonomiske, politiske og filosofiske analyser. Kursets
anlæg er tværfagligt med hovedinteresse inden for filosofi og
samfundsvidenskab. Her lægges igen særligt fokus på
problemstillinger, paradigmer og metodologiske overvejelser
indenfor spændingsfeltet imellem filosofi og erhvervsøkonomi.
1. årsprojektet:
Projektet er det første større projekt på bacheloruddannelsen. Det
primære formål er, at forstå og håndtere de udfordringer og
fordele, der ligger i problemorienteret projektarbejde.
Problemorienteret projektarbejde ses på HA(fil.) uddannelsen som en
arbejdsform der både giver mulighed for stort fagligt udbytte og
den mest tidssvarende og produktive videnskabelige arbejdsform.
Problemorienteret projektarbejde er en praksisform, der opøves ved
”learning by doing”, derfor forventer ingen at man på første år
skal mestre dette fuldt ud.
At det er læreprocessen, der er i centrum, skal imidlertid ikke
forstås i retning af en nedprioritering af de faglige mål eller
krav. Projektet vil kun kunne blive succesfuldt, hvis man opfatter
sig selv og sin gruppe som forskere med det faglige mål at besvare
ens problemstilling. Dette kræver, at man er i stand til at anvende
den faglige viden gennem studieåret har tilegnet sig, på et
analytisk og syntetiske niveau. Altså at man er i stand til at
omsætte og sammensætte teorier og begreber til nye konkrete
sammenhænge og bruge dem refleksivt.
Det skal således understreges at fagets overordnede pædagogiske
sigte, udover tilegnelsen af pensums faglighed, er at sætte den
studerende skrive en større problemorienteret projektrapport.
Udover at vise videnskabsteori er relevant for udarbejdelsen af en
sådan rapport er sigtet således at formidle de stilistiske og
formelle krav til rapportens konkrete skriftlige udformning.
Om sammenhængen med øvrige fag:
Kurset i videnskabsteori er samlingspunkt for generelle
overvejelser vedrørende den videnskabelige produktion af viden, der
er relevante for alle HA(fil.)-uddannelsens kurser. Kurset lægger
dog en accent på (1) ekspliciteringen af videnskabsteoriens
filosofiske grundlag og (2) filosofisk-kritisk samfundsvidenskab,
hvorfor kursets tematikker kan ses som kontinuerte med
fagene Filosofi I-III. Ligeledes inddrager
undervisningen gennemgang af cases og problematikker fra
erhvervsøkonomien og organisationsteorien, hvorved en yderligere
forbindelse til uddannelsens øvrige fag etableres, blandt andet til
casestudierne på faget Virksomheden i samfundet.
|
Pensum er baseret på en grundbog og et kompendium. Grundbogen
er Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (red.)
(2010), Videnskabsteori - i statskundskab, sociologi og
forvaltning. Pensum fra denne bog er specificeret nedenfor. Alle
øvrige nævnte tekster optrykkes i kompendiet. Samlet pensum: 450
sider.
1. Forelæsning: Introduktion til videnskabsteori og 1.års
projektet.
Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard, ’Hvad er
videnskabsteori’, s.11-18 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen &
Nedergaard (2010). 8 sider.
2. Forelæsning: Hvad er en projektrapport? &
Videnskabsteoriens relevans i problemorienteret
projektarbejde.
Kaare Pedersen, ’Videnskabsteori i projektarbejde og rapport’ s.
137-169 i Olesen & Pedersen, Problemorienteret
Projektarbejde[i kompendium]. 32 sider.
3. Forelæsning: Positivisme og kvantitative metoder.
Boolsen & Hvid Jacobsen, ’Positivisme’, s. 55-87 i Hvid
Jacobsen, Lippert-Rasmussen &
Nedergaard (2010). 22 sider.
4. Første øvelsesgang – CASE: – Regnskabspraksis
videnskabsteoretisk set.
Stig Hartmann, "Hvad kan ledere anvende regnskaber til,
hvilken indsigt kan de erhverve og hvor er regnskabsvæsenet på vej
hen? – Nyere tendenser i regnskabsforskning i Ledelse &
Erhvervsøkonomi, 1999, vol 2.19sider. [i kompendium]
5. Forelæsning: Kritisk Rationalisme - Popper og
Falsifikation.
Kristian Vengsgaard, ’Kritisk Rationalisme’, s. 88-116 i Hvid
Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 28 sider.
6. Forelæsning: Informationssøgning i projektarbejdet.
Underviser: Thomas Basbøll . Intet pensum
7. Forelæsning: Paradigmer, normalvidenskab og videnskabelige
revolutioner.
Finn Collin, ’Videnskabsparadigmer, normalvidenskabs og
videnskabsrevolutioner’ i s. 117-46 i Hvid Jacobsen,
Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010).
8. Anden øvelsesgang - CASE: Kræver grøn vækst en grøn
økonomisk videnskab?
Case-tekst: Erik Christensen (2001) ’Det økologiske
økonomiparadigme’ i Fenger-Grøn & Kristensen (red.) Kritik
af den økonomiske fornuft, s. 161-191[i kompendium].
9. Forelæsning:Hermeneutisk fænomenologi og
kvalitative metoder.
Asger Sørensen, ’Hermeneutik og Fænomenologi’, s. 147-67 i Hvid
Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010).
10.Tredje øvelsesgang - CASE: Organisationsteori og
videnskabsteori.
Case-tekst: Mary Jo Hatch, Organization Theory, s. 34-47
[i kompendium].
11. Forelæsning: Socialkonstrukvisme.
Finn Collin, ’Socialkonstruktivisme’, s. 230-48 i Hvid Jacobsen,
Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 18 sider.
12. Forelæsning: Prakseologi i samfundsvidenskabelig
videnskabsteori: Pierre Bourdieu.
Pierre Bourdieu, ’De tre erkendelsesmåder’ og ’Strukturer, habitus,
praksis’ i Pierre Bourdieu, Udkast til en praksisteori, s.
178-204 [i kompendium].
13. Forelæsning: Kritisk Teori.
Asger Sørensen, ’Kritisk Teori’ i s. 147-67 i Hvid Jacobsen,
Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 20 sider.
14.Forelæsning - CASE: CSR – Videnskabsteoretisk
set.
Case-tekst om CSR: Peter Neergaard, ’Social ansvarlighed og
økonomiske resultater. Er spørgsmålet relevant?’ i Djursø &
Neergaard (red.), Social ansvarlighed – fra idealisme til
forretningsprincip, 2006, s. 149-169. [i kompendium]. 20 sider.
15. Forelæsning: Poststrukturalisme .
Ole Wæver, ’Strukturalisme og Poststrukturalisme’ i s. 196-229 og
s. 248-258 i Hvid Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard
(2010). 45 sider.
16. Forelæsning: Diskursanalyse og genealogi: Michel
Foucault:
Kasper Villadsen, ‘Genealogi som metode – fornuftens
tilblivelseshistorier’. 30 sider. [i kompendium]
Foucault, Michel (1978 / 2002) 'Questions of Method', i
James D. Faubion (red.) Power: Essential Works ofFoucault,
1954-1984, Volume 3. 10 sider [i kompendium]
17. Forelæsning: Postmodernisme & Dekonstruktion: Lyotard
og Derrida.
’Lyotard: Det Postmoderne’ i Lübcke (red.) Vor Tids Filosofi –
Fransk Filosofi, s. 286-298. [i kompendium]. 13 sider.
Derrida, "Structure, Sign, and Play in the Discourse of the
Human Sciences" i Jacques Derrida,Writing and
Difference, overs. Alan Bass. London: Routledge, s. 278-294.
[i kompendium]. 26 sider.
18. Forelæsning: Projektarbejde og ’referencialitet’ i et
videnskabeligt felt.
Underviser: Thomas Basbøll. Intet pensum.
19. Forelæsning: Overblik over de forskellige forklaringstyper
i samfundsvidenskab.
Kasper Lippert-Rasmussen, ’Forklaringstyper’ i s. 265-95 i Hvid
Jacobsen, Lippert-Rasmussen & Nedergaard (2010). 30
sider.
20. Forelæsning & Spørgetime om 1. års-projekt: Gode råd
& evaluering.
Inten pensum.
|