Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- redegøre for centrale begreber og begrebssammenhænge inden for
hvert af de teoretiske perspektiver, som der arbejdes med på
faget
- formulere en relevant problemstilling med udgangspunkt i fagets
teoretiske perspektiver og en empirisk case
- have en god forståelse for og frit kunne diskutere sammenhænge
mellem fagets teoretiske perspektiver
- sammentænke teori og empiri på en sådan måde, at den teoretiske
forståelse bidrager til at udvide konventionelle forståelser af det
empiriske fænomen, som studeres
- reflektere kritisk og indsigtsfuldt over begrænsningerne ved
den tilgang, som er valgt
|
Prøve/delprøver |
Organisering
og samfund:
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Der er mulighed for at studerende kan skrive
opgaven individuelt, og dermed også blive eksamineret individuelt
til den mundtlige prøve. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
2-3 personer: max. 10 sider
4-5 personer: max. 15 sider
(1 pers.: max. 5 sider) |
Opgavetype |
Casebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Miniprojektet skal indeholde en problemformulering og en
analyse, der tager udgangspunkt i casen. I må med andre ord ikke
skrive en rent teoretisk opgave. Miniprojektet skal indeholde en
problemstilling, en problemformulering samt en diskussion og en
perspektivering af den valgte problemstilling ud fra fagets
teoretiske univers. Det er et ret åbent sæt af fordringer, der kan
indløses på mange forskellige måder. I overensstemmelse med fagets
overordnede formål, vil der i eksamen blive lagt vægt på evne til
at omsætte teori i interessante og originale analyser. Det betyder,
at I i mindre grad er forpligtede på en lang og formel redegørelse
for metode eller på lange redegørelser for teori. I kan gå lige til
sagen og anvende fagets teoretiske perspektiver på den relevante
case.
Det er ikke meningen, at I skal bruge mange ressourcer på at
researche casen. Til eksamen lægges der først og fremmest vægt på,
at I får sat jer ind i og arbejdet med fagets teoretiske
perspektiver. Der lægges mindre vægt på empirisk dybde.
Arbejdet med eksamenscasen foregår i grupper. Gruppestørrelsen til
eksamen er 2-5 studerende, og essayets omfang er 10-15 sider.
Eksamensformen er mundtlig gruppeeksamen med udgangspunkt i det
afleverede miniprojekt. Projektet afleveres før jul, og eksamen
finder sted primo januar. En detaljeret beskrivelse af
eksamenskrav/vurderingskriterier udleveres i forbindelse med
workshop I.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Organisering og samfund (OS) er en introduktion til sociologiske
og filosofiske analyser af organisationer. Faget præsenterer en
række centrale filosofiske/sociologiske teoretikere. Fagets formål
er imidlertid ikke blot forståelsen af disse teoretikere i sig selv
men derimod teoriernes anvendelighed i analyser af forskellige
fænomener i organisationer. Organisering og samfund rækker udover
gængse organisationsteorier ved at præsentere nogle analytiske
perspektiver, som ikke nødvendigvis er i overensstemmelse med
organisationers umiddelbare selvforståelse. Faget tager således fat
i filosofiske grundbegreber som bl.a. ideologi, magt, identitet,
arbejde, beslutning og rationalitet for at se på, hvordan disse
udfolder sig i organisationers praksis. Det overordnede mål med
faget er at bibringe jer en refleksiv og mangefacetteret forståelse
af organisationers virke i en samfundsmæssig kontekst. Faget vil
også give jer teoretiske begreber og analytiske værktøjer, som vil
være anvendelige i forbindelse med det afsluttende projekt på 6.
semester. Værktøjer, forståelsesrammer og strategier, som kan virke
integrerende i spændingsfeltet mellem filosofi og økonomi.
OS lægger sig – ikke mindst – i forlængelse af faget ”Organisation
og ledelse” på 3. semester – et fag, som tager sigte på at bibringe
jer en grundlæggende forståelse af organisationen/virksomheden som
en økonomisk og social enhed. OS tilsigter en faglig progression,
hvor der lægges op til mere filosofisk og sociologisk informerede
forståelser af organisationer og deres samtid.
|
Undervisningsformer |
Faget er en gennemgang af i alt 8
teoretiske perspektiver, som sættes i spil i forhold til
forskellige empiriske genstandsfelter. De konkrete perspektiver kan
variere fra år til år, men det kunne f.eks. være:
Herman Daly
Giorgio Agamben
Bruno Latour
Martin Heidegger
George Bataille
Michel Serres
Michel Foucault
Slavoj Zizek
Eksamenscase
I den sidste tredjedel af kurset skal I arbejde med den case, som
danner grundlag for eksamen.
Arbejdet med eksamenscasen indledes med en workshop, der præciserer
rammerne for case og herunder først og fremmest hvad der
kende¬tegner en god problemstilling.
Derefter følger endnu en workshop, hvor der fokuseres på, hvad der
kendetegner en god analyse. |
Foreløbig litteratur |
PENSUM:
Med undtagelse af enkelte tekster, som lægges ud på Learn og indgår
den øvrige pensumlitteratur i fagets kompendium.
Bemærk! Vores kommunikation med jer om faget vil i alt væsentligt
foregå gennem Learn, så det er vigtigt, at I løbende holder jer
orienteret om, hvad der sker på denne platform.
|