2015/2016
BA-BFILO1300U Mikroøkonomi
English Title |
Micro Economics |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Peter Wieth-Klitgaard - Økonomisk Institut
(ECON)
|
Ekstern lektor Peter
Wieth-Klitgaard |
Primære
fagområder |
|
Sidst opdateret den
13-08-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- anvende de økonomiske teorier og modeller til konkret
opgaveregning/problemløsning
- vælge korrekt metode
- forklare resultater inden for modellernes
rammer
|
Prøve/delprøver |
Mikroøkonomi:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
- Egne bøger og kompendier
- Tilladte lommeregnere
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eneste tilladte hjælpemidler er pensumbogen - Frank:
"Microeconomics" samt trykte kompendier/formelsamlinger
og godkendt
lommeregner.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget introducerer de studerende til de grundlæggende
mikroøkonomiske teorier og modeller og har et tredelt formål: at
stimulere interessen for mikroøkonomi som fagdisciplin, samtidig
med at de studerende gerne skal kunne både forstå, relatere og
reflektere over stoffet samt anvende de gennemgåede modeller og
teorier til konkret opgaveregning/problemløsning. Den skriftlige
eksamen og de hermed konsistente læringsmål, jf. neden for, tager
primært sigte på opgaveregning/problemløsning.
Faget omfatter: økonomisk/rationel tænkemåde, udbud og
efterspørgsel, forbrugsvalg, individuel efterspørgsel og
markedsefterspørgsel, produktion, omkostninger og markedsformerne
fuldkommen konkurrence, monopol og oligopol.
|
Undervisningsformer |
Tavleforelæsninger med god mulighed
for spørgsmål og diskussioner – tre forelæsningsgange anvendes til
gennemgang af eksamenslignende opgavesæt, som udsendes en uge
inden. Endvidere øvelsestimer. |
Arbejdsbelastning |
Forberedelse til undervisning |
89 timer |
Deltagelse i undervisning |
64 timer |
Forberedelse til eksamen |
72 timer |
|
Foreløbig litteratur |
Frank, Robert H. & Cartwright.: "Microeconomics and
Behavior", McGraw-Hill, 2013;
(paperback).
|
Sidst opdateret den
13-08-2015