2015/2016 BA-BFILO1310U Makroøkonomi og samfundsansvar
English Title | |
Macro Economics and Social Responsibility |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og filosofi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 11-12-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved kursets afslutning skal den
studerende være i stand til at:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Kurset er en gennemgang af makroøkomiske grundbegreber. Der lægges vægt på, at de studerende bliver i stand til at anvende disse begreber i forståelsen afaktuelle makroøkonomiske problemstillinger såsom inflation, arbejdsløshed, handelsubalancer, gældskrise, lavvækst, bæredygtighed, etc. Kurset introducerer til forskellige skoler indenfor økonomisk teori, og de studerende øves i at diskutere forskellige økonomiske paradigmer i forhold til hinanden. I belysningen af aktuelle problemstillinger præsenteres de studerende for økonomisk data, som styrker deres evne til at forstå og analysere økonomiske fænomener vha. tal, grafer og nøgletal. Kursusplan: 1) Introduktion: Hvad er en økonomi? 2) Jord, arbejde og kapital: Hvordan produceres økonomisk værdi? 3) Marked, udbud og efterspørgsel: Hvordan bestemmes priser? 4) Arbejdsløshed, produktivitet og ligevægt: Hvordan kommer økonomien i ubalance? 5) Inflation, penge og banker: Hvor kommer penge fra? 6) BNP og vækst: Hvorfor skal økonomien hele tiden vokse? 7) International handel: Hvordan bevæger varer, penge og kapital sig over grænser? 8) Finans- og pengepolitik: Hvordan styrer staten økonomien? 9) Krise, gæld og bobler: Hvorfor er vi i en økonomisk krise? 10) Økonomiske tendenser efter krisen: Hvor bevæger vi os hen?
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen er organiseret i 11 undervisningsgange á 3 lektioner. Hver undervisningsgang vil rumme elementer af forelæsning, diskussion og mindre øvelser. Udover litteraturen i pensum inddrages der i undervisningen avisartikler og økonomisk statistik, som danner grundlag for analyse og diskussion af aktuelle makroøkonomiske problemstillinger. | |||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Pensum består af uddrag af følgende værker: Daly, Herman. 1996. Beyond Growth: The Economics of Sustainable Development. Boston: Beacon Press. Hudson, Michael. 2012. The Bubble and Beyond. Dresden: Islet. Keynes, John Maynard. 1936. The General Theory of Employment, Interest, and Money. New York: Harcourt. Mankiw, N. Gregory, and Mark P. Taylor. 2008. Macroeconomics (European Edition). New York: Worth Publishers. Piketty, Thomas. 2014. Capital in the Twenty-First Century. Cambridge Massachusetts: Harvard University Press. Ricardo, David. 1817. The Principles of Political Economy and Taxation. London: Dent. Roberts, Dr Paul Craig, and Johannes Maruschzik. 2013. The Failure of Laissez Faire Capitalism. Atlanta, GA: Clarity Press, Inc. Ryan-Collins, Josh, Tony Greenham, Richard Werner, and Andrew Jackson. 2011. Where Does Money Come From? - A Guide to the UK Monetary and Banking System. London: New Economics Foundation. Smith, Adam. 1776. The Wealth of Nations. New York: The Modern Library. Standing, Guy. 2014. The Precariat: The New Dangerous Class. Trade Paperback ed edition. London, UK ; New York, NY: Bloomsbury Academic. Varoufakis, Yanis, and Paul Mason. 2015. The Global Minotaur: America, Europe and the Future of the Global Economy. 3rd Revised edition edition. Zed Books Ltd. |