2015/2016 BA-BHAAO1463U Strategi
English Title | |
Strategy |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Sekretær: Anette Eggert Hansen, aeh.ioa@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 16-03-2016 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af faget kunne:
|
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
En obligatorisk gruppehjemmeopgave skal være bedømt godkendt for at den studerende kan indstille sig til eksamenen. Opgaven må have et sideantal på max. 2 sider per person. Opgaven skal udarbejdes, således at individuel bedømmelse er mulig. |
|||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
I faget er der fokus på virksomhedens strategi som noget, der skabes i et dynamisk samspil mellem virksomheden og dens omgivelser. De studerende bliver introduceret for en række teoretiske perspektiver og analyseredskaber, der gør det muligt at beskrive og analysere forskellige aspekter af strategiprocesser og den kontekst, hvori strategiske refleksioner og handlinger foregår. Formålet med faget er at skabe forståelse for, at virksomhedens strategiske refleksioner og handlinger skal analyseres og forstås i dens konkrete kontekst, før strategiske handlinger kan vurderes og tilrettelægges. Undervisningen er bygget op omkring en række forskellige teoretiske perspektiver på strategi. Faget illustrerer sammenhænge mellem perspektiv, analyse og identifikation af problemstillinger og handlemuligheder: Bestemte perspektiver gør det muligt at få øje på bestemte forhold, men indebærer også bestemte forståelser af strategi. Ambitionen er, at perspektiverne hele tiden skal relateres til konkrete empiriske analyser. Det betyder, at der især er fokus på hvordan perspektiverne kan blive analytiske redskaber, der kan skabe indsigt i virksomheders strategiske refleksioner og handlinger. Det er ideen, at de studerende gennem dette analysearbejde lærer en række teorier, der kan bruges til at analysere virksomheders strategi i relation til virksomhedens konkrete kontekst. Undervisningen foregår primært på øvelseshold og som gruppearbejde. Faget er bygget op således, at de forskellige teoretiske perspektiver introduceres, diskuteres og anvendes på empiriske eksempler i holdundervisningen. Der vil blive brugt 2-3 undervisningsgange på hvert perspektiv. Parallelt med diskussionen af de forskellige perspektiver vil der være caseøvelser, herunder en enkelt obligatorisk caseopgave. Den sidste del af undervisningsforløbet fokuserer på udarbejdelsen af et miniprojekt baseret på udleveret empirisk materiale. Dette arbejde foregår som gruppearbejde.
|
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Øvelseshold, projektarbejde, caseanalyser | |||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Grundbøger:
|