2015/2016 BA-BHAAV1014U Personale Ledelse
English Title | |
Human Resource Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HA i erhvervsøkonomi
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 07-10-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Human Resource Management (HRM) får stigende betydning i moderne virksomheders strategiudvikling. Det skyldes, at flere og flere virksomheder sælger viden, knowhow og service. Derfor bliver menneskelige ressourcer den centrale konkurrenceparameter. De gør virksomheden unik og er svære at kopiere. Uanset om man er leder eller medarbejder, er det vigtigt at have kendskab til, hvordan medarbejdere bedst tiltrækkes, fastholdes og udvikles. Formålet med faget er at give de studerende en grundlæggende teoretisk og praktisk indsigt i og forståelse for HRM’s genstandsfelt – nemlig det dynamiske samspil mellem person, job og organisation. Medarbejderne ses som en central strategisk ressource, og gennem deltagelse i faget bliver de studerende opmærksomme på og i stand til at anvende et HRM-fagligt blik i deres videre arbejde – uanset om dette fx er inden for økonomi, salg, marketing, IT eller organisationsudvikling. Fagets omdrejningspunkt er individ-organisation relationen. Blandt fagets hovedtemaer kan nævnes rekruttering og udvælgelse, kompetenceudvikling, talent- og karriereudvikling, job design, medarbejdersamtaler, incitamenter, afvikling mv. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen er dialogorienteret,
idet de studerende i samspil med underviserne analyserer teoretiske
og praktiske problemstillinger. Undervisningen veksler mellem
oplæg, individuelle øvelser, gruppeøvelser, studenteroplæg og
casebearbejdning. De studerende kan forvente en høj grad af
deltagerorientering, herunder inddragelse af deltagererfaringer.
Fagets udvikling af personlige kompetencer: Faget giver en introduktion til HRM som faglig disciplin og praksis og fungerer dermed både som en introduktion og yderligere kvalifikation til Cand.merc HRM. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Larsen, H.H. Human Resource Management: Licence to work. Arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? 2. udg. København: Forlaget Valmuen, 2010 |