Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- designe og udføre simple kvalitative interviews, herunder
individuelle interviews og fokusgruppeinterviews, samt foretage
konkret deltagerobservation på netmedier, samt kende ligheder og
forskelle mellem etnografisk og netnografisk metode
- samle kvalitative data i simple, men sigende, displays, samt
analysere kvalitative data kritisk
- redegøre kort for sammenhængen mellem paradigmatisk baggrund,
brug af specifikke kvalitativ metoder, og deres resultater
- kombinere kvantitative og kvalitative metoder til besvarelse af
et overordnet, fagrelevant problem
- designe en survey-undersøgelse
- vurdere beskrivende statistik i relation til markedsmæssige
problemstillinger
- anvende grafiske og numeriske metoder til at undersøge og
opsummere information i kategoriske eller kontinuerte/kvantitative
variable
- identificere beskrivende og inferensmetoder til undersøgelse af
data samt redegøre for relevansen af disse
- opstille hypoteser angående enkeltvariable samt teste disse
statistisk; vælge den mest passende statistiske metode til test af
hypoteser angående sammenhænge mellem variable
- estimere og lave grundlæggende statistiske konsekvenser (test)
om befolkningsmæssige karakteristika ud fra stikprøver
- analysere sammenhængen mellem variable; kategoriske og
kontinuerte ved anvendelse af kontingenstabeller,
korrelation/regression, variansanalyse og introducerende
kovariansanalyse
- redegøre for relevansen af en statistisk analyse; dvs. redegøre
for hvorledes beslutninger med kendt eller estimeret usikkerhed kan
forbedres ved anvendelse af statistiske værktøjer, samt udfærdige
et spørgeskema samt ræsonnere ift. problemstillinger vedrørende
spørgsmålsformuleringer, svarkategorier og
stikprøveudtrækning
|
Prøve/delprøver |
Metode:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
Rapporten skal kombinere mindst en kvalitativ og
mindst en kvantitativ metode i undersøgelsen af et selvvalgt
problem.
Rapporten udarbejdes i grupper 2-5 studerende.
Rapporten må maksimalt fylde 10 sider uanset gruppestørrelse. Dette
gælder også hvis rapporten udarbejdes individuelt. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende udarbejdet og
afleveret den skriftlige rapport til den ordinære eksamen, men
været syg ved den mundtlige prøve, afvikles sygeprøven på baggrund
af genindlevering af den oprindelige rapport.
Hvis den studerende ikke har udarbejdet den skriftlige rapport på
grund af sygdom, skal den studerende udarbejde en rapport og
deltage i den efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne.
Er den studerende ikke-bestået efter den mundtlige prøve, kan den
studerende vælge at indlevere en ny, en forbedret eller en identisk
rapport og på den baggrund deltage i den mundtlige
omprøve.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
De studerende afleverer en skriftlig grupperapport af deres
undersøgelser og går op enkeltvis og begrunder metodologisk de
metodiske valg de har foretaget og foretager en selvstændig
bedømmelse af resultaternes validitet,
rækkevidde, pålidelighed, samt på hvilken måde man kan
kombinere de kvalitative og de kvantitative
resultater.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Kursets mål er at lære de studerende at beherske nogle
kvantitative og kvalitative metoder i praksis, baseret på et kursus
i elementær statistik, herunder udformning af kvantitativ
spørgeskemaundersøgelse, samt et kursus i kvalitativ metode,
der indebærer interviews, individuelt og
fokusgruppe, netnografiske studier, og en præsentation af en
konkret psykologisk metode, som ligger på grænsen mellem det
kvantitative og det kvalitative. De studerende skal lære at
forholde sig kritisk og eksplicit til forholdet mellem
forskningsspørgsmål og metodevalg. De skal lære at foretage
valg af specifikke kvalitative og kvantitative metoder i form
af mixed methods, således at mere end én tilgang til det samme
overordnede problem kan udgøre en samlet undersøgelse.
Halvdelen af kurset vil bestå af af forelæsninger, samt øvelser i
konkret udformning af interviews og interviewguides, samt analyser
af netfora for at undersøge om der er tale om egentlige
“online-kulturer”, samt disses eventuelle værdi for
markedsorienteret forskning. Valget af online kultur skal
være knyttet til profilering og salg/marketingsmuligheder
ifht. et specifikt produkt/brand, som de studerende selv vælger.
Den anden halvdel af kurset vil bestå af gennemgang og øvelser i
elementær statistik baseret på en fast lærebog.
|
Undervisningsformer |
Forelæsninger, øvelser baseret på
opgaver og gruppearbejde på selvvalgte projekter med
vejledning. |
Yderligere oplysninger |
I den kvalitative del anvendes både teoretiske tekster og
specifikke emnetekster, som samles i et kompendium. Til den
kvantitative del bliver der valgt en grundbog, hvor vi bruger mange
kapitler.
|
Foreløbig litteratur |
Stjernholm Madsen ”Statistik for ikke-statistikere” ,
Samfundslitteratur. 2012.
Noget om semiotiks analyse af kombinationerne af nilleder og tekst
i reklamer og kampagner.
Heiman, G. W. (2001). Understanding research methods and
statistics: An integrated introduction for psychology. Second
edition (hardback). Boston: Houghton Mifflin. [Especially Chapter
4, “Design issues and ethical concerns in experiments”, pp.
79-107.]
Stroop, J. R. (1935/1992). Studies of interference in serial
verbal interactions. Journal of Experimental Psychology: General,
121, 15-23.
Smith, V., Møgelvang-Hansen, P., & Hyldig, G. (2010). Spin
versus fair speak in food labelling: A matter of taste? Food
Quality and Preference, 21, 1016-1025.
Ib Andersen, Kap. 1-‐2, og
Robert V. Kozinets:" Netnography: Doing Ethnographic Research
Online: Kap 2 + 4 +. 5 + 7:.plus
Munin og O’Guinn, 2001; Brand Fællesskaber fra www.brandbase.dk,
evt kort
tekst fra ”Det Lærende Brand”.
Brinkman & Tanggaard (2010) : "Kvalitative Metoder. En
Grundbog" .Kap. 1 (s. 29-‐53): ’Interviewet: samtalen som
forskningsmetode. Hans Reitzels Forlag. Kap. 20 (s.
429-‐445): ’Etik i en kvalitativ verden’ ;23 + 24 (om kvalitet i
kvalitativ metode + formidling),
Fuglsang, Hagedorn-‐Rasmussen og Bitsch Olsen: Teknikker i
Samfundsvidenskaberne, Kapitel 16, Hanne Warming Nielsen:
’Deltagende
Observation’ .
Ole Bjerg & Kaspar Villadsen (red.): Sociologiske Metoder. Kap.
7 om
fokusgruppen og socialkonstruktivisme
Teksterne til den kvalitative del samlet i et kompendium. Der
tages forbehold for ændringer inden
kursusstart.
|