English   Danish

2015/2016  BA-BKOMO1265U  Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Organisationsanalyse

English Title
Organizational Analysis

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Peter Holdt Christensen - Institut for Strategi og Globalisering (SMG)
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 29-10-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Selvstændigt præsentere og diskutere forskellige teoretiske perspektiver på hvad en organisation er, og hvorfor der eksisterer organisationer.
  • Selvstændigt analysere og diskutere fordele og ulemper ved de ressourcer og virkemidler organisationer anvender.
  • Selvstændigt analysere hvordan organisationer udfordres af, og tilpasser sig, den omverden de befinder sig i.
  • Selvstændigt anvende pensum til at diagnosticere både interne og eksterne udfordringer ved organisationer og organisering, og give anvisninger til hvorledes disse udfordringer kan håndteres.
Prøve/delprøver
Erhvervsøkonomisk teori og analyse: Organisationsanalyse:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5 studerende
Studerende, der skriver individuelt, eksamineres i 20 minutter. Grupper eksamineres antallet af gruppens medlemmer gange 10 minutter (hhv. 30, 40 eller 50 minutter, dog vil grupper på 2 studerende skulle eksamineres i 30 minutter).
Det anbefales, at der arbejdes i grupper på 4-5 studerende.
Omfang af skriftligt produkt Max. 15 sider
Grupper af tre, fire eller fem studerende skriver maksimalt 15 sider. Grupper af to studerende eller studerende, som skriver alene, skriver maksimalt 10 sider.
Der gives tre døgn til besvarelse af eksamenscasen.
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter
Syge-/omprøve
Anden prøveform
Individuel 20 minutters mundtlig eksamen uden forberedelse og uden skriftlig stillet opgave.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget introducerer, analyserer og diskuterer hvad en organisation er, hvordan den fungerer, og hvad der udfordrer den måde organisationer fungerer på. Faget giver således en grundlæggende forståelse for hvorfor der eksisterer organisationer, de virkemidler - som fx ledelse, motivation og koordinering – der kan anvendes for at få organisationen til at fungere bedre, og hvorledes organisationen udfordres af omverdenen til bl.a. innovation og dermed mere eller mindre konstant forandring. Faget indeholder tre temaer:
 
1.    Hvad er en organisation.
2.    Ressourcer og virkemidler i organisationen.
3.    Organisationen og dens omgivelser.

For det første analyseres hvorfor der eksisterer organisationer, og hvorvidt organisering fx skaber synergi-effekter, og dermed bl.a. økonomiske fordele. For det andet analyseres hvilke ressourcer organisationer rummer, og hvordan disse ressourcer koordineres og motiveres. For det tredje analyseres hvorledes organisationen udfordres af dens omgivelser som fx konkurrenter, kunder og lovgivning, og dermed bl.a. også må være innovativ og i forandring. 
Efter faget vil den studerende således have opnået en grundlæggende forståelse for hvad organisationer er, hvordan de fungerer og hvilke udfordringer organisering og organisationer rummer.
Undervisningen er en kombination af formidling, diskussioner, casestudier og gruppearbejde gennem storholdsforelæsninger og holdøvelser. Der lægges i undervisningen særligt vægt på den praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum. Undervisningen gennemføres som 11 dobbeltforelæsninger og 11 dobbelte øvelsestimer. I storholdsforelæsninger introduceres og diskuteres pensum, og efterfølgende udfordres de studerende i øvelsestimerne til både at præsentere og anvende pensum på konkrete problemstillinger. Øvelsestimerne foregår på tre hold.

Som udgangspunkt må studerende ikke benytte computere mm. under undervisningen.

Undervisningsformer
Kursusaktivitet:

Studenterarbejdstimer:
Deltagelse i forelæsninger:22
Øvelser:22
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af øvelser):62,25
Løbende opgaver og fremlæggelser:20
Eksamensforberedelse:80
Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT
Arbejdsbelastning
Undervisning 44 timer
Forberedelse mm. 82 timer
Eksamen 80 timer
I alt 206 timer
Yderligere oplysninger

Forelæsningerne og øvelsesholdene gennemføres uden at de studerende i undervisningen bruger computere m.m.

Foreløbig litteratur

To grundbøger:
 

  • Dag Ingvar Jacobsen og Jan Thorsvik (2014). Hvordan organisationer fungerer. En indføring i organisation og ledelse. København: Hans Reitzels Forlag, 3. Udgave.
  • Peter Holdt Christensen (2015). Distance i arbejdslivet. Frederiksberg: Samfundslitteratur.


10 akademiske artikler (alle tilgængelige vis CBS Library):

  • Abell, Peter, Teppo Felin & Nicolai J. Foss (2008). Building micro-foundations for the routines, capabilities, and performance links. Managerial and Decision Economics, 29: 489-502.
  • Barney, Jay B. (1995). Looking inside for competitive advantage. Academy of Management Executive, vol. 9 nr. 4.
  • Bowen, David. E. & Cheri Ostroff (2004). Understanding HRM-Firm performance linkages: The role of the “strength” of the HRM system. Academy of Management Review, vol. 29 (2).
  • DiMaggio, Paul J. & Walter W. Powell (1983). The iron cage revisited: Institutional isormorphism and collective rationality in organizational fields. American Sociological Review, vol. 48.
  • Ellemers, Naomi, Dick De Gilder & S. Alexander Haslam (2004). Motivating individuals and groups at work: A social identity perspective on leadership and group performance. Academy of Management Review, 29 (3): 459-478.
  • Holmström, Bengt & John Roberts (1998). The boundaries of the firm revisited. Journal of Economic Perspectives, vol. 12 (4).
  • Kidwell, Roland Jr. & Nathan Bennett (1993). Employee propensity to withhold effort: A conceptual model to intersect three avenues of research. Academy of Management Review, 18 (3): 429-456.
  • Nilakant, V. & Hayagreeva Rao (1994). Agency theory and uncertainty in organizations: An evaluation. Organization Studies, 15/5.
  • Porter, M.E. og J.E. Heppelmann (2014). How smart, connected products are transforming competition. Harvard Business Review, November: 64-88.
  • Thompson, Leigh (2003). Improving the creativity of organizational work groups. Academy of Management Executive, vol. 17 (1).
Sidst opdateret den 29-10-2015