Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Selvstændigt præsentere og diskutere forskellige teoretiske
perspektiver på hvad en organisation er, og hvorfor der eksisterer
organisationer.
- Selvstændigt analysere og diskutere fordele og ulemper ved de
ressourcer og virkemidler organisationer anvender.
- Selvstændigt analysere hvordan organisationer udfordres af, og
tilpasser sig, den omverden de befinder sig i.
- Selvstændigt anvende pensum til at diagnosticere både interne
og eksterne udfordringer ved organisationer og organisering, og
give anvisninger til hvorledes disse udfordringer kan
håndteres.
|
Prøve/delprøver |
Erhvervsøkonomisk teori og analyse:
Organisationsanalyse:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Studerende, der skriver individuelt, eksamineres
i 20 minutter. Grupper eksamineres antallet af gruppens medlemmer
gange 10 minutter (hhv. 30, 40 eller 50 minutter, dog vil grupper
på 2 studerende skulle eksamineres i 30 minutter).
Det anbefales, at der arbejdes i grupper på 4-5
studerende. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Grupper af tre, fire eller fem studerende skriver
maksimalt 15 sider. Grupper af to studerende eller studerende, som
skriver alene, skriver maksimalt 10 sider.
Der gives tre døgn til besvarelse af eksamenscasen. |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
10 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Individuel 20 minutters mundtlig
eksamen uden forberedelse og uden skriftlig stillet
opgave.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget introducerer, analyserer og diskuterer hvad en
organisation er, hvordan den fungerer, og hvad der udfordrer den
måde organisationer fungerer på. Faget giver således en
grundlæggende forståelse for hvorfor der eksisterer organisationer,
de virkemidler - som fx ledelse, motivation og koordinering – der
kan anvendes for at få organisationen til at fungere bedre, og
hvorledes organisationen udfordres af omverdenen til bl.a.
innovation og dermed mere eller mindre konstant
forandring. Faget indeholder tre temaer:
1. Hvad er en organisation.
2. Ressourcer og virkemidler i organisationen.
3. Organisationen og dens omgivelser.
For det første analyseres hvorfor der eksisterer
organisationer, og hvorvidt organisering fx skaber
synergi-effekter, og dermed bl.a. økonomiske fordele. For det
andet analyseres hvilke ressourcer organisationer rummer,
og hvordan disse ressourcer koordineres og motiveres. For det
tredje analyseres hvorledes organisationen udfordres af
dens omgivelser som fx konkurrenter, kunder og lovgivning, og
dermed bl.a. også må være innovativ og i forandring.
Efter faget vil den studerende således have opnået en grundlæggende
forståelse for hvad organisationer er, hvordan de fungerer og
hvilke udfordringer organisering og organisationer rummer.
Undervisningen er en kombination af formidling, diskussioner,
casestudier og gruppearbejde gennem storholdsforelæsninger og
holdøvelser. Der lægges i undervisningen særligt vægt på den
praktiske anvendelse og forståelse af fagets pensum. Undervisningen
gennemføres som 11 dobbeltforelæsninger og 11 dobbelte
øvelsestimer. I storholdsforelæsninger introduceres og diskuteres
pensum, og efterfølgende udfordres de studerende i øvelsestimerne
til både at præsentere og anvende pensum på konkrete
problemstillinger. Øvelsestimerne foregår på tre hold.
Som udgangspunkt må studerende ikke benytte computere
mm. under undervisningen.
|
Undervisningsformer |
Kursusaktivitet:
Studenterarbejdstimer:
Deltagelse i forelæsninger:22
Øvelser:22
Forberedelse (herunder læsning af pensum og forberedelse af
øvelser):62,25
Løbende opgaver og fremlæggelser:20
Eksamensforberedelse:80
Total 7,5 ECTS / 206,25 SAT |
Arbejdsbelastning |
Undervisning |
44 timer |
Forberedelse mm. |
82 timer |
Eksamen |
80 timer |
I alt |
206 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Forelæsningerne og øvelsesholdene gennemføres uden at de
studerende i undervisningen bruger computere m.m.
|
Foreløbig litteratur |
To grundbøger:
- Dag Ingvar Jacobsen og Jan Thorsvik (2014). Hvordan
organisationer fungerer. En indføring i organisation og
ledelse. København: Hans Reitzels Forlag, 3. Udgave.
- Peter Holdt Christensen (2015). Distance i
arbejdslivet. Frederiksberg: Samfundslitteratur.
10 akademiske artikler (alle tilgængelige vis CBS Library):
- Abell, Peter, Teppo Felin & Nicolai J. Foss (2008).
Building micro-foundations for the routines, capabilities, and
performance links. Managerial and Decision Economics, 29:
489-502.
- Barney, Jay B. (1995). Looking inside for competitive
advantage. Academy of Management Executive, vol. 9 nr.
4.
- Bowen, David. E. & Cheri Ostroff (2004). Understanding
HRM-Firm performance linkages: The role of the “strength” of the
HRM system. Academy of Management Review, vol. 29
(2).
- DiMaggio, Paul J. & Walter W. Powell (1983). The iron cage
revisited: Institutional isormorphism and collective rationality in
organizational fields. American Sociological Review, vol.
48.
- Ellemers, Naomi, Dick De Gilder & S. Alexander Haslam
(2004). Motivating individuals and groups at work: A social
identity perspective on leadership and group performance.
Academy of Management Review, 29 (3): 459-478.
- Holmström, Bengt & John Roberts (1998). The boundaries of
the firm revisited. Journal of Economic Perspectives, vol.
12 (4).
- Kidwell, Roland Jr. & Nathan Bennett (1993). Employee
propensity to withhold effort: A conceptual model to intersect
three avenues of research. Academy of Management Review,
18 (3): 429-456.
- Nilakant, V. & Hayagreeva Rao (1994). Agency theory and
uncertainty in organizations: An evaluation. Organization
Studies, 15/5.
- Porter, M.E. og J.E. Heppelmann (2014). How smart, connected
products are transforming competition. Harvard Business
Review, November: 64-88.
- Thompson, Leigh (2003). Improving the creativity of
organizational work groups. Academy of Management
Executive, vol. 17 (1).
|