2015/2016 BA-BKOMV6000U ANNULLERET - Kreativt lederskab og konceptudvikling - CANCELLED
English Title | |
Making a difference through Creative Leadership and Concept Development |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Andet quarter, Fjerde quarter |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og
virksomhedskommunikation, BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Gruppepræsentation |
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Fokus for dette kursus er at gøre den studerende i stand til at udvikle nye forretningskoncepter og lede teams der skal skabe noget nyt.
Kreativt Leaderskab er en afgørende faktor for konkurrenceevnen i dag. Nye typer af virksomheder udforderer og slår etablerede spillere. De genopfinder industrier og ændrer gennem innovation hvordan folk arbejder og lever. Gang på gang er det de mest nytænkende virksomheder der overtager markedet. Ligesom at Netflix har udkonkurreret Blockbuster.
En række teorier, kreative metoder, begreber og lederskab praksis kan anvendes til at skabe kreativt lederskab. Centrale elementer i disse metoder er:
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Kurset er meget interaktivt. Udover
traditionelle akademiske metoder, vil kreative og visuelle metoder
anvendes i undervisning og øvelser. Studerende vil komme til at
arbejde meget med blyanter og post-its. Kurset omfatter fire
komplementære elementer:
• Forelæsninger, baseret på cases, teorier og metoder. • Case præsentationer fra industri gæster, som også vil give fagligt relevante udfordringer, at de studerende arbejder på i løbet undervisningstiden. • Klasse diskussioner. • Gruppeprojekter der vil involvere bruger research og konceptudvikling På grund af den interaktive læringsform, er fremmøde og deltagelse stærkt opmuntret. På grund af undervisningens interaktive form er der en grænse i det maksimale antal studerende. |
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Gary Hamel, What Matters Now, (2012) Gary Hamel, The future of Management, (2007) Manuel Castells, Communication, Power and Counter-power in the Network Society, International Journal of Communication 1 (2007), 238-266 Steen Hildebrand, Introduction til teori U, (2012) Osterwalder & Pigneur, Business Model Generation, (2010 ) Osterwalder & Pigneur, Value Proposition Canvas, (2015) Joseph A. Schumpeter"Creative Destruction" From Capitalism, Socialism and Democracy (New York: Harper, 1975) [orig.pub.1942], pp.82-85
NB littersturlisten kan stadigt ændres. |