English   Danish

2015/2016  BA-BKOMV6000U  ANNULLERET - Kreativt lederskab og konceptudvikling - CANCELLED

English Title
Making a difference through Creative Leadership and Concept Development

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Andet quarter, Fjerde quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Max. antal deltagere 40
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i erhvervsøkonomi og virksomhedskommunikation, BSc
Kursusansvarlig
  • Josefine Campbell - Institut for Interkulturel Kommunikation og Ledelse (IKL)
Primære fagområder
  • Entreprenørskab/Entrepreneurship
  • Innovation/Innovation
  • Ledelse/Management
Sidst opdateret den 20-02-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Beskrive, diskutere og anvende de teorier, begreber og metoder fra pensum.
  • Anvende teorier, begreber og metoder på business cases.
  • Kritisk diskutere styrker og svagheder ved de teorier, begreber og metoder fra pensum.
  • Øge deres potentiale til at blive en kreativ leder, der gør en forskel.
Forudsætninger for indstilling til prøven
Antal obligatoriske aktiviteter: 1
Obligatoriske godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Gruppepræsentation
Prøve/delprøver
Eksamen i kreativt lederskab og konceptudvikling:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Gruppeprøve, grupper bestående af max. 3 studerende
Synopsen skrives sammen men de studerende eksamineres individuelt
Omfang af skriftligt produkt Max. 3 sider
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Forår og Efterår
Syge-/omprøve
Anden prøveform
15 siders rapport. Individuel
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fokus for dette kursus er at gøre den studerende i stand til at udvikle nye forretningskoncepter og lede teams der skal skabe noget nyt.

 

Kreativt Leaderskab er en afgørende faktor for konkurrenceevnen i dag. Nye typer af virksomheder udforderer og slår etablerede spillere. De genopfinder industrier og ændrer gennem innovation hvordan folk arbejder og lever. Gang på gang er det de mest nytænkende virksomheder der overtager markedet. Ligesom at Netflix har udkonkurreret Blockbuster.

 

En række teorier, kreative metoder, begreber og lederskab praksis kan anvendes til at skabe kreativt lederskab. Centrale elementer i disse metoder er:


• Sikring af organisatoriske forhold der giver teamet rum til at være entreprenant og nytænkende.
• Forståelse brugere og value proposition, som er den værdi man skaber for brugerne.
• Konstant udforskning og justering forretningsmodellen

Undervisningsformer
Kurset er meget interaktivt. Udover traditionelle akademiske metoder, vil kreative og visuelle metoder anvendes i undervisning og øvelser. Studerende vil komme til at arbejde meget med blyanter og post-its. Kurset omfatter fire komplementære elementer:

• Forelæsninger, baseret på cases, teorier og metoder.
• Case præsentationer fra industri gæster, som også vil give fagligt relevante udfordringer, at de studerende arbejder på i løbet undervisningstiden.
• Klasse diskussioner.
• Gruppeprojekter der vil involvere bruger research og konceptudvikling

På grund af den interaktive læringsform, er fremmøde og deltagelse stærkt opmuntret. På grund af undervisningens interaktive form er der en grænse i det maksimale antal studerende.
Foreløbig litteratur

Gary Hamel, What Matters Now, (2012)

Gary Hamel, The future of Management, (2007)

Manuel Castells, Communication, Power and Counter-power in the Network Society, International Journal of Communication 1 (2007), 238-266

Steen Hildebrand, Introduction til teori U, (2012)

Osterwalder & Pigneur, Business Model Generation, (2010 )

Osterwalder & Pigneur, Value Proposition Canvas, (2015)

Joseph A. Schumpeter"Creative Destruction" From Capitalism, Socialism and Democracy (New York: Harper, 1975) [orig.pub.1942], pp.82-85

 

NB littersturlisten kan stadigt ændres.

Sidst opdateret den 20-02-2015