English   Danish

2015/2016  BA-BPROO1003U  Ledelse af teams og processer

English Title
Teams and Process Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår, Andet quarter
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA i Projektledelse
Kursusansvarlig
  • Mette Mogensen - Institut for Organisation (IOA)
Kontaktinformation: https:/​/​e-campus.dk/​studium/​kontakt
Primære fagområder
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
Sidst opdateret den 07-07-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Redegøre for og diskutere centrale begreber og teorier for ledelse af teams og processer.
  • Redegøre for de primære kritiske indvendinger mod team- og projektarbejdsformen
  • Redegøre for de primære HR-mæssige udfordringer ifm team- og projektarbejdsformen
  • Anvende teorier og begreber inden for ledelse af teams og processer til at analysere og kritisk reflektere over cases og praktiske situationer samt være i stand til at komme med forslag til løsninger på problemstillinger inden for faget.
  • Formulere sig fagligt i et klart og korrekt sprog
Prøve/delprøver
Ledelse af teams og processer:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Skriftligt produkt udarbejdet hjemme
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Casebesvarelse
Varighed 72 timer til udarbejdelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Der bliver stillet en ny case til syge/omprøven.
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Kurset har til formål at introducere de studerende for HRM-aspekterne ved teambaseret projektarbejde. Dette indebærer bl.a. et fokus på de social-psykologiske relationer og processer, der udspiller sig på gruppeniveau. Under overskrifter som: teamarbejde, selvledelse og videnarbejde vil de studerende blive introduceret til diskussioner omkring sammensætning og dynamikker i teams, konflikter, roller og magt, samt de personlige, organisatoriske og HR-mæssige udfordringer ved teamorganisering.

De studerende vil ydermere stifte bekendtskab med litteratur, der kritisk forholder sig til de samfundsmæssige og arbejdsorganisatoriske rammebetingelser som karakteriserer det moderne arbejdsliv. Det vil foregå under temaer som: grænseløshed i arbejdet; innovation og entrepreneurship; talent management samt engagementsbaseret ledelse

Igennem hele faget vil der være fokus på teori der favner både den operationelle, praktiske litteratur såvel som den kritiske litteratur om emnerne. Der vil blive arbejdet med konkrete cases med henblik på at skabe empirisk kendskab til teambaseret projektarbejde. De studerende vil igennem litteratur og cases blive trænet både i at reflektere over samt intervenere i team- og gruppedynamiske processer.

 

Undervisningsformer
Øvelsestimer og workshops.
Foreløbig litteratur

Bøger:

  • Buelens, M. et al.(2011), Organisational Behavior (kap.7 & 8). New York: McGraw-Hill: Fourth edition. 
  • Sennett, R.(1999), Det fleksible menneske (kap. 2, 3 & 6). Forlaget Hovedland 
  • Holt Larsen, Henrik (2006),HRM: Licence to work – arbejdslivets tryllestøv eller håndjern? (kap.5). Forlaget Valmuen (kommer i kompendiet)
     

Kompendium:

  • Ekman, S.(2013) "Mavericks as Self-Appointed Leaders:  The Political Dynamics of Talent in the Innovative Organization" [working paper]
  • Peters, T. & Watermann, R.(1982) In Search of Excellence. New York: Harper Collins
  • Raastrup Kristensen, A. og Pedersen, M.(2013) Strategisk Selvledelse. Kbh. : Gyldendal Business.
  • Skov, J.(2009), Det Brændende Engagement. Kbh.: Gyldendal
     

Artikler som skal hentes fra artikeldatabase:

  • Andersen, V., Ipsen, C., Mogensen, M. (2009)Nye ledelsesudfordringer i forebyggelse af stress i videnarbejdet.  Ledelse i dag(2)
  • Glass, A.(2007) "Understanding generational differences for competitive success", Industrial and Commercial Training, Vol. 39 Iss: 2, pp.98 – 103
  • Grey, C.(1994) Career as a project of the self and labor process discipline. Sociology28(2),p.479-497
  • Lewis, R. E. and Heckman, R. J.(2006) ‘Talent Management: A Critical Review’, Human Resource Management Review, 16: 139-154.
  • Majgaard, K.  (2008) Slip paradokserne fri – laboratorier for ny offentlig styring. . Økonomistyring & Informatik  24(3).
  • Maravellias, C.(2009) Make your presence known! Post-bureaucracy, HRM and the fear of being unseen. Personnel Review  38( 4), pp. 349-365
  • Pfeffer, J.(2001). Fighting the War for Talent is hazardous to your organization’s health. Organizational Dynamics, 29(4), 248-259
  • Storey, J. Salaman, G. & Platman, K.(2005)Living with enterprise in an enterprise economy: Freelance and contract workers in the media. Human Relations58(8), p. 1033-1054
  • Turner, R.; Huemann, M. and Keegan, A.(2008) Human resource management in the project-oriented organization: Employee well-being and ethical treatment. International Journal of Project Management26(5), p. 465–59
     

Cases:

  • Team That Wasn't (HBR Case Study and Commentary)(1994) Suzy Wetlaufer,Jon R. Katzenbach,J. Richard Hackman,Genevieve Segol,Paul P. Baard,Ed Musselwhite,Kathleen Hurson,Michael Garber
  • Microsoft: Competing on Talent (2001) Christoffer A. Bartlett
  • The Satera Team at Imatron Systems, Inc (2003) Teresa M. Amabile, Elizabeth A. Schatzel
Sidst opdateret den 07-07-2015