Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Overordnet er fagets mål at styrke den
studerendes evne til at formulere sig på en faglig kvalificeret
måde om organisationer og om den organisationsteori, som vi kan
bruge til at analysere organisationerne med.
Sigtet med Organisationsteori er at den studerende kan:
- Udarbejde en problemformulering, der relaterer sig til en
organisationsforandring eller –udfordring i en
case-virksomhed.
- Redegøre for og sammenligne forskellige organisationsteorier
fra pensum.
- Anvende organisationsteori til at udarbejde en
organisationsanalyse af en relevant problemstilling.
- Diskutere muligheder og begrænsningerne i egen analyse og
mulige alternative tilgange til analyse.
- Formulere sig fagligt i et klart og korrekt
sprog.
|
Prøve/delprøver |
Organisationsteori:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt;
synopsis.
Synopsen er udarbejdet hjemme i grupper og efterfølgende følger et
mundtligt individuelt forsvar. Grupperne består af 3-5 studerende,
og det skriftlige produkt har form af en synopsis på max. 5 sider.
På grundlag af den udarbejdede synopsis går de studerende til
individuel mundtlig eksamen, der er tidsfastsat til 20 minutter pr.
studerende. Bedømmelsen baseres på en helhedsvurdering af det
skriftlige produkt og den mundtlige præstation. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 5 sider |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
20 min. mundtlig (uden forberedelse)
i fuldt pensum.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Den mundtlige eksamen foregår som en dialog over jeres synopsis.
Det betyder, at du kan lægge ud med et oplæg (ca. 5 minutter) fx om
de centrale spørgsmål og teorivalg i synopsen. Herefter træder
eksaminator ind i dialogen med såvel interne som eksterne vinkler
på synopsen (ca. 10 minutter). En intern vinkel betyder, at
synopsen diskuteres i lyset af de teorier eller analyser, den
indeholder. En ekstern vinkel betyder, at alternative teorier og
analyser fra pensum diskuteres. Herefter vil eksaminator bruge ca.
5 minutter på votering og give en kort
feedback.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget Organisationsteori præsenterer en række klassiske og nyere
organisationsteorier. Disse giver en forståelse for, hvordan
organisationer fungerer og hvilke problematikker omkring
motivation, ledelse, kultur m.m., som organisationer konstant
kæmper med. Med udgangspunkt i de præsenterede organisationsteorier
vil vi i faget løbende arbejde med at analysere en række cases.
Disse relaterer sig specifikt til organisationer. Arbejdet med
disse cases illustrerer, hvordan organisationsteorier kan bringes i
spil for at analysere organisatoriske udfordringer og
dilemmaer.
Faget trækker på fire typer af tekster:
- En række kapitler fra grundbogen Organisation og
organisering. Intentionen med disse kapitler er, at de giver
en basisintroduktion til organisationsteori.
- En række primær-tekster af f.eks. Chester I. Barnard, Frederick
W. Taylor, Henry Mintzberg, Chris Argyris m.fl. Disse tekster
introducerer specifikke grundforestillinger om organisationer og
organisationsteori. Flere af disse primær-tekster er af ældre dato,
og en del af fagets hensigt er at de studerende stifter bekendtskab
med disse klassikere og forstår og diskuterer deres relevans for
nutidig organisationsteori.
- En række forskningsartikler fra internationale tidsskrifter,
f.eks. fra Organization Studies, American Journal of
Sociology og Leadership. Disse nyere artikler
diskuterer og problematiserer organisationsteori og –analyse.
Hensigten med at inddrage disse tekster er, at de kan igangsætte en
mere kritisk refleksion over teorien.
- Tre forskellige cases om henholdsvis Alpha-gruppe, Zentropa og
Århus universitet. Disse cases bruges til at operationalisere den
præsenterede teori.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen foregår dels på
storhold, dels på mindre hold. Den består primært af dialogbaserede
forelæsninger, studenteroplæg og gruppeøvelser. |
Foreløbig litteratur |
Grundbogen af Eriksson-Zetterquist, U., Kalling, T., &
Styhre, A. (2014). Organisation og organisering: Akademisk
Forlag Business.
Den resterende litteratur er samlet i et kompendium. Dette
kompendium kan købes ved Academic
Books.
|