Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- redegøre for beslutningselementer i forbindelse med både design
og gennemførelse af projekter
- analysere de vanskeligheder, udfordringer og risici, som en
usikker og kompleks verden giver for projekters
beslutningstagere
- anvende forskellige beslutningsmodeller, herunder kognitive og
adfærdsteoretiske modeller.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Bemærk at prøven i faget samtidig er
en prøve i faget 'Metode, projektstyringsværktøjer og
tværfagligt 1. årsprojekt', hvorfor at tilmelding til faget
forudsætter, at man også er tilmeldt faget 'Metode,
projektstyringsværktøjer og tværfagligt 1.
årsprojekt'. |
Prøve/delprøver |
Beslutning,
risiko og usikkerhed og metode, projektstyringsværktøjer og
tværfagligt projekt:
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Prøven har form som en mundtlig gruppeeksamen på
baggrund af en skriftlig 1. årsprojektrapport.
Projektrapporten udarbejdes i grupper på 3-5 studerende.
I samme prøve afprøves også faget Metode, projektstyringsværktøjer
og tværfagligt 1. årsprojekt, og dette fags læringsmål indgår
dermed i bedømmelsen. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 40 sider |
|
Projektrapporten udarbejdes i grupper på 3-5.
En gruppe på 5 studerende skriver max. 40 sider
En gruppe på 4 studerende skriver max. 40 sider
En gruppe på 3 studerende skriver max. 30 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
To eksaminatorer og en ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Har den studerende deltaget i
udarbejdelsen af den skriftlige projektrapport til den ordinære
eksamen, men været syg ved den mundtlige prøve, afvikles denne på
baggrund af genindlevering af den oprindelige projektrapport.
Hvis den studerende ikke har deltaget i udarbejdelsen af den
skriftlige projektrapport på grund af sygdom, skal den studerende
udarbejde et projekt i en gruppe eller individuelt og deltage i den
efterfølgende mundtlige sygeprøve på basis af denne projektrapport.
Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal
projektrapporten have et omfang på max 15 sider.
Har den studerende deltaget i udarbejdelsen af den skriftlige
projektrapport, men ikke bestået ved den mundtlige prøve afvikles
denne på baggrund af genindlevering af den oprindelige
projektrapport eller udarbejdelse af en individuel projektrapport.
Hvis den studerende udarbejder projektrapporten individuelt, skal
projektrapporten have et omfang på max 15
sider.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
I faget er der fokus på alle de beslutninger, som skal træffes i
forbindelse med både designet af projektet og dets gennemførelse.
Fokus er tillige på de virkelige vilkår og betingelser, som disse
beslutninger træffes under. Her er der særlig interesse for de
usikre, komplekse og dynamiske vilkår, som gør det vanskeligt at
træffe rationelle beslutninger. De studerende vil blive præsenteret
for en række teorier for, hvordan sådanne beslutninger bliver
truffet under disse vilkår, herunder hvordan usikkerhed omformes
til risiko, som kan gøres til genstand for beregninger. Disse
teorier vil blive anvendt på analysen af konkrete projektforløb.
Formålet er at give den studerende en forståelse af
beslutningstagen, ikke som en rettighed, men som en opgave, samt at
give den studerende en indsigt i, hvilken type opgave det drejer
sig om, hvad der gør det til en udfordring at løse den, og hvilke
strategier der kan anvendes for at løse den på en hensigtsmæssig
måde.
Undervisningens form er dialog-forelæsninger. Der lægges stor vægt
på den studerendes forberedelse, i form af både selvstændig læsning
af den angivne videnskabelige litteratur og i fremstillingen af
gruppepræsentationer af konkrete, case-baserede analyser, der
illustrerer teoriernes anvendelse. Det vil blive tilstræbt, at de
enkelte undervisningsgange vil blive fokuseret både på bestemte
beslutningsteorier og på distinkte faser i projektforløbet, idet
vilkårene og beslutningstagerne vil være forskellige i fx
projektdesignfasen og i implementeringsfasen.
|
Undervisningsformer |
Dialogforelæsninger,
gruppediskussioner, studenterpræsentationer, caseanalyser |
Foreløbig litteratur |
Pensum vil være domineret af videnskabelige artikler, som dækker
både teorier om begrænset rationalitet, kognitive processer og
irrationelle og intuitive valg.
Grundbog: March, J.G. (2008). Fornuft og forandring. Frederiksberg:
Samfundslitteratur
|