2015/2016
BA-BPROO2000U Metode, projektstyringsværktøjer og
tværfagligt 1. års projekt
English Title |
Methods, Project Management tools and
Interdisciplinary 1st Year Project |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Forår, Fjerde quarter |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig |
- Sofia Pemsel - Institut for Organisation
(IOA)
|
Kontaktinformation:
https://e-campus.dk/studium/kontakt |
Primære
fagområder |
- Ledelse/Management
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
10-12-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- udarbejde en problemformulering, der har relevans for
projektledelse
- anvende og reflektere over anvendte dataindsamlingsmetoder
- anvende og integrere teori fra flere fag i en empirisk
forankret analyse
- redegøre for og diskutere de anvendte teorier og sammenligne
dem med alternative teorier
- anvende, redegøre for og reflektere over
projektstyringsværktøjer anvendt i eget projekt
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
Bemærk at prøven i faget samtidig er
en prøve i faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed',
hvorfor tilmelding til faget forudsætter, at man også er tilmeldt
faget 'Beslutning, risiko og usikkerhed'. |
Prøve/delprøver |
Faget har fælles prøver med |
BA-BPROO1021U
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Dette kursus har et todelt fokus.
For det første handler kurset om at træne de studerende i at
producere akademisk viden om projektledelsesrelevante
problemstillinger og at arbejde systematisk med forsknings- og
undersøgelsesmetoder, med særligt fokus på kvalitative interviews
og dokumentstudier. Faget rummer træning i at formulere en
problemstilling og designe en kvalititv interviewundersøgelse, som
hjælper med at besvare den specifikke problemstilling. I
faget indgår der et skriftligt gruppeprojekt, 1. årsprojektet. For
at lave 1. årsprojektet skal de studerende anvende kvalitative
interviews og dokumentstudier til at samle data om et konkret
projekt i en selvvalgt caseorganisation. I dataanalysen bruger
gruppen teorier fra faget ”Beslutning, risiko og usikkerhed” samt
fra ét af de andre fag i det første to semestre, dog eksklusiv
mikroøkonomi og regnskab.
For det andet får de studerende i dette fag en mulighed for at
afprøve projektstyringsværktøjer, som er blevet introduceret
i andre fag. Dermed får de studerende dybere indsigt i karakteren
af sådanne værktøjer og de muligheder og begrænsninger, deres
anvendelse fremkalder. De studerende vælger derfor mindst ét af
værktøjerne og implementerer det i styringen af deres eget 1. års
projekt. Refleksioner over anvendelsen af det valgte værktøj
indgår i det skriftlige gruppeprojekt og eksamen.
|
Undervisningsformer |
Faget fokuserer på et skriftligt
gruppeprojekt, 1. årsprojekt, som skal indeholde en analyse af et
selvvalgt projekt i en organisation. Hver gruppe får tildelt en
vejleder til dette projektforløb
Faget indeholder desuden forelæsninger og øvelser om
metode. |
Foreløbig litteratur |
Endnu ikke fastlagt
|
Sidst opdateret den
10-12-2015