2015/2016 BA-BPROV1002U Kommunikation og projekter
English Title | |
Communication and projects |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA i Projektledelse
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: https://e-campus.dk/studium/kontakt | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 07-08-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
De fleste private og offentlige virksomheder og organisationer arbejder med projekter, hvor kommunikation er en væsentlig del af både udviklingen, implementeringen, afviklingen og ikke mindst succesen af projekterne. Hvad enten det handler om markedsføring, forandringsprocesser, tilrettelæggelse af kampagner eller udvikling af en ny virksomhedsstrategi, så er kommunikation en central disciplin, og jo bedre man som projektarbejder/projektleder er til at kommunikere og forstå kommunikationsprocesserne mellem både interne og eksterne aktører, jo større sandsynlig er der for, at projektet kommer succesfuldt til dørs.
Faget Kommunikation og projekter har til formål at give de studerende et teoretisk, metodisk og praktisk kendskab til grundlæggende kommunikationsteori samt styrke de studerendes evner til at analysere, diskutere og reflektere over strategisk og praktisk kommunikation og kommunikationsprocesser i offentlige og private organisationer og virksomheder.
På kurset gennemgås teori og metode til kommunikationsplanlægning og strategisk kommunikation, herunder introduktion til kommunikationsdiscipliner som målgruppeanalyse, PR, issue management, krisekommunikation, public affairs, stakeholder-analyse samt branding. Endvidere introduceres de studerende til grundlæggende metoder til empiriske undersøgelser (kvantitativ og kvalitativ metode), og der gives en introduktion til projektledelse af kommunikationsopgaver og kampagner. Der præsenteres flere praktiske eksempler og cases undervejs for at illustrere teori i praksis. |
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Kurset består af en kombination af forelæsninger og holdundervisning. Forelæsningerne er tematiseret og præsenterer de studerende for analytiske værktøjer samt relevant teori, der gør det muligt at forstå kommunikation og projekter. Holdundervisningen er baseret på de studerendes aktive deltagelse og har især fokus på diskussioner i klassen, bl.a. baseret på oplæg fra studerende. For at sætte kurset ind i en realistisk og praktisk sammenhæng vil nogle af holdøvelserne være bygget op om cases samt empiri, som de studerende selv skal indhente og undersøge. | |||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Obligatorisk litteratur 1. Sepstrup, Preben & Fruensgaard, Pernille (2010): Tilrettelæggelse af information, Kommunikations- og kampagneplanlægning. Academia, København, 4. udgave, 1. 0plag. ISBN: 978-87-7875-760-1 2. Henrik Merkelsen, red. (2011): Håndbog i strategisk public relations. Samfundslitteratur, København, 1. udgave, 2. oplag. ISBN: 978-87-593-1313-8
Udvalgte artikler samt forslag til bøger: (Evt. flere bliver tilføjet ved fagets start) Gregory, Anne (2007): Involving Stakeholders in devolping Corporate Brands. Journal of Markering Management Jones, T. M. (1995): Instrumental Stakeholder Theory: A Synthesis of Ethics and Economics. The Academy of Management Review. 20 (2), 404-437
Balmer, M.T. John and Greyser, A. Stephen (2002): Managing the Multiple Identities of the Corporation
Hatch, M. J. and Schultz, M. (2009): Of Bricks and Brands: From Corporate to Enterprise Branding. Organizational Dynamics 38 (2), 117-130
Haenlein, M. & Kaplan, A.M (2010): User of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media. Business Horizons, 53
Lungholt, Henriette & Metelmann, Paul R: Hvem spiser boller i karry? En introduktion til samfundvidenskabelig metode i teori og praksis, (2013). 2. udgave, 1. oplag, Kommuneforlaget, København
Lungholt, Henriette & Metelmann, Paul R.: Hvad der måles, bliver gjort (21.8.2012), www.kforum.dk , http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/10-raad-om-gode-kommunikationsmaalinger
Pedersen, C.H. (2003). Billedet som anker - metodisk inspiration til kvalitativ kommunikationsforskning. Nordicon Information, no.1, årgang 26
http://www.kommunikationsforum.dk/artikler/designspil-som-kreativ-platform-for-nye-ideer |