2015/2016
BA-BPSYO1055U Integreret projekt 4. semester
English Title |
Integrated Project 4th
Semester |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Bachelor |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig |
- Marianne Stang Våland - Institut for Organisation
(IOA)
|
Primære
fagområder |
- Markedsføring/Marketing
- Metode og videnskabsteori/Methodology and philosophy of
science
- Organisation/Organization
|
Sidst opdateret den
22-01-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Det integrerede gruppeprojekt tager
udgangspunkt i semestrets gennemgående tema om analyser og deres
gennemførelse via metodiske principper. Projektet har følgende
læringsmål:
Ved prøven skal den studerende gennemføre en konkret
virksomhedsanalyse af en selvvalgt empirisk problemstilling.
Analysen skal enten være en organisationsanalyse, en
økonomisk/finansiel analyse eller en markedsanalyse. Her under skal
den studerende kunne:
- Identificere og beskrive en virksomhedsmæssig problemstilling
inden for analyseområdet.
- Begrunde valget af og operationalisere en specifik analysetype
i relation til den empiriske problemstilling.
- Anvende metoder (kvaitative, kvantitative eler begge) til
dataindsamling og relevante teorier i arbejdet med at analysere
data.
- Diskutere og vurdere analysens resultat i relation til
problemstillingen.
- Reflektere over den gennemførte analyses metodemæssige og
teoretiske styrker og svagheder.
|
Prøve/delprøver |
Integreret
projekt 4. semester:
|
Prøvens ECTS |
22,5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
|
Individuel mundtlig eksamen. |
|
Prøven har form af et projekt, der udarbejdes i
grupper á max. 5 studerende i løbet af semesteret og skal have et
omfang på 15 normalsider plus 5 normalsider pr. studerende dog max.
30 sider plus evt. bilag. På baggrund af projektet afholdes der en
individuel 20 minutters mundtlig eksamen, hvor hver studerende
vurderes ud fra en helhedsbedømmelse af det skriftlige projekt og
den individuelle mundtlige præstation. |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Sommer og Sommer |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Syge-/omprøven finder sted i august.
Syge-/omprøven afholdes som mundtlig eksamination på grundlag af et
omarbejdet projekt (ved omprøve). Omarbejdelsen bør tage
udgangspunkt i den kritik, projektet har været genstand for ved den
ordinære eksamen. Hvis den studerende er syg under hele
projektforløbet, har vedkommende ret til at indlevere et projekt
til syge-/omprøven. Hvis den studerende er syg på dagen for den
mundtlige eksamen, afholdes syge-/omprøven efter samme bestemmelser
som den ordinære eksamen og i det oprindelige projekt. Den ordinære
prøve afholdes på vanlig vis for de øvrige studerende i
gruppen.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Før projektarbejdets start skal de studerende skriftligt
udarbejde og redegøre for en problemstilling og en
problemformulering der primært udspringer af vigtige temaer
inddraget i undervisningen på 4. semester, sekundært med mulighed
for at inddrage relevant teori fra tidligere semestre. Denne
redegørelse skal være godkendt af semesterets fagansvarlige ved
projektarbejdets opstart. Der er mulighed for 3 timers vejledning
pr. studerende ifm. udarbejdelsen af
projektet.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Det integrerede gruppeprojekt involverer gennemførelsen
af en konkret virksomhedsanalyse af en selvvalgt empirisk
problemstilling. I dette arbejde trækker den studerende på
undervisningen og pensum i fagene udvalgte analysetyper
og metodiske principper. Det er ikke muligt at benytte den
samme case til det integrerede projekt som den der anvendes i
forbindelse med de obligatoriske hjemmeopgaver. Kursusforløbene er
placeret på uddannelsens 4. semester og omfatter følgende forløb:
Metodiske principper (kvalitative og
kvantitative metoder) og Udvalgte analysetyper
(Økonomiske/finansielle analyser, Organisationsanalyse, og
Markedsanalyse), samt Analyse som konstruktion,
som er en integreret del af undervisningen i de tre
analysetyper.
|
Undervisningsformer |
4. semester er samlet 825
studenterarbejdstimer (SAT), som fordeles på flg. måde:
Samlet udprøvning metodiske principper og udvalgte analysetyper:
205 SAT, som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning
i forløbene Metodiske principper (kvalitative og kvantitative
metoder) og Udvalgte analysetyper (Økonomiske/finansielle
analyser, Organisationsanalyse, og Markedsanalyse), samt
udarbejdelse af tre individuelle hjemmeopgaver i hver af de tre
analysetyper baseret på en fælles case.
Integreret projekt:
620 SAT som bruges på deltagelse og forberedelse til undervisning i
semestrets fag og udarbejdelse af det integrerede
projekt. |
Sidst opdateret den
22-01-2015