Vi er konstant omgivet af - og involveret i -
kommunikation og udveksling af informationer på mange forskellige
planer. Og bag dette ligger almindeligvis hensigter om påvirkning
og styring af opfattelser og adfærd i en eller anden grad.
I dette kursus introducerer og arbejder vi med en række
forskellige måder at forstå kommunikation og dens
styringsmæssige effekt på. Vi præsenterer centrale
teorier og modeller, og der arbejdes med analytisk anvendelse
af teorierne på forskellige, konkrete organisatoriske
problemstillinger.
Der startes i session 1 med en grundig oversigt over kursets
indhold, litteratur, videnskabelige og pædagogiske tilgange samt de
arbejdsformer, der vil blive praktiseret undervejs.
Derefter opridses i session 2 det erkendelsesteoretiske grundlag,
som er afgørende for at kunne orientere sig i og arbejde analytisk
med kommunikative fænomener i organisatoriske sammenhænge. Vi ser
på to centrale hovedparadigmer: Det realistiske,
hvor udgangspunktet er den faktuelle eksistens af fænomener omkring
os uanset vores personlige opfattelse af dem, og det
konstruktivistiske, hvor udgangspunktet er, at de sociale
fænomener omkring os ikke har mening og eksistens i sig selv, men
får det i samspillet mellem de betydninger, vi selv tillægger dem.
Disse forskellige erkendelsestilgange har markante konsekvenser for
opfattelsen af, hvad kommunikation og styring er, og dermed for
valgene af, hvordan der kommunikeres i praksis.
Så tager vi fat på selve kommunikationsområdet og retter først
blikket mod det realistiske paradigme og udvalgte
klassiske modeller for kommunikation, overførsel af
information og for styring. I forbindelse hermed arbejder vi
særskilt med information og styring i lyset af den
digitaliserede organisatoriske verden, vi befinder os i.
Dette arbejder vi med i session 3 og 4.
Dernæst sætter vi fokus på det konstruktivistiske paradigme
og kommunikation i dette perspektiv. Vi forholder os til
meningsskabelse, anvendelse af sproget og hvordan det former
- og er formet af - den praksis og de relationer, det anvendes i.
Og vi stiller skarpt på menneskers indbyrdes kommunikative
processer som kernen i en forståelse af, hvad der udfolder sig i
organisationer og deres kommunikation under vores forsøg på at
styre dem. Det arbejder vi med i session 6, 7, 8 og 9.
I session 10 samler vi op og afrunder kurset.
Eksamensformen er individuel mundtlig eksamen baseret på en
skriftlig synopsis udarbejdet i en lille gruppe. Der gives en
introduktion hertil i session 5, og i forlængelse af det
faglige kursusforløb afvikles en sparringsdag, hvor alle
grupper får mulighed for at afprøve deres synopsisideer.
|
Pensum [listen er under færdiggørelse og vil
blive justeret inden semesterstart. Supplerende materiale vil kunne
blive inddraget undervejs i semesteret]
Kompendium:
Aggerholm m.fl.(2009), Intern kommunikation under forandring,
Samfundslitteratur, kpt 1 [30 s]
Collin, Finn (200?), Socialkonstruktivisme og den sociale
virkelighed i Jarvinen & Bertilsson: Socialkonstruktivis-me-
Bidrag til en kritisk diskussion, Forlag, [15s]
Douma & Schreuder (2004), Økonomiske tilgange til
organisationer, Akademisk Forlag, kpt 1 og 4 [40 sider]
Haslebo, Gitte (2004), Relationer i organisationer, kpt. 1, 3 og 7,
Dansk Psykologisk Forlag, [41 sider]
Helder, Jørn (2009), Klassisk kommunikation, kpt. 4 i Helder,
Bredenlöw og Nørgaard: Kommunikationsteori - en grundbog, Reitzel
[38 sider]
Jordansen, B. & Madsen, J.A. (2010), Introduktion til
videnskabsteori,kpt. 3 i Darmer et al. (red.) Paradigmer i praksis,
Handelshøjskolens forlag. ISBN 978-87-629-0349-4, side 37 -73 [37
sider]
Just, Jensen, Grønning og Merkelsen (2007), Organisation og
omverden -grundbog i organisationskommunikation,
Samfundslitteratur, uddrag af kpt 2 (s. 17 - 62) [40 sider]
Jørgensen, Marianne Winther & Phillips, Louise (1999, 1.
udgave): "Diskursanalyse som teori og metode",
Samfundslitteratur. ISBN 87-7867-075-6, side 10 - 21 og side 72 -
104 [43 sider]
Karlsen, Mads Peter og Villadsen, Hvor skal talen komme fra? i
Dansk sociologi, nr. 18 årg. 2007 [19 sider]
Pearce, Barnet (2007), Kommunikation - og skabelsen af sociale
verdner, Psykologisk Forlag. [læsningen afgrænses nærmere]
Shaw, Patricia (2005), Working live, kpt.1 i Stacey & Shaw:
Experiencing Risk, Spontaneity and Improvisation in organizational
Change, Routledge. [18 sider]
Sloth, Morten (2009), Ledelse som kommunikation, kpt. 6 i
Virksomhedsledelse - positioner, teorier og strategier.
Samfundslitteratur [20 s]
Stacey, Ralph D. (2003), Organizations as Complex Responsive
Processes of Relating, Journal of Innovative Man-agement, Volume 8
number 2, [11 sider]
Stacey, Ralph D. (2005), Complex responsive processes as a theory
of organizational improvisation, kpt. 6 i Stacey & Shaw:
Experiencing Risk, Spontaneity and Improvisation in organizational
Change, Routledge. [18 sider]
Weick, Karl (1995). Sensemaking in Organizations, Sage, BEMÆRK at
kapitel 1 og 2, som indgik i kompendiet til Omverdensudvikling vil
blive "genbrugt" i Informationsstyring!
Weick, Sutcliffe K M & Obstfeld, D (2005). Organizing and the
Processs of Sensemaking, Organization Science Vol. 16. N0 4 [21
sider]
|