English   Danish

2015/2016  BA-BPSYO1512U  Økonomisk psykologi

English Title
Behavioral Economics

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Obligatorisk
Niveau Bachelor
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi, BSc
Kursusansvarlig
  • Henrich Dahlgren - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Primære fagområder
  • Virksomhedspsykologi/Business psychology
  • Økonomi/Economics
Sidst opdateret den 03-06-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: De studerende skal ved prøven kunne
  • Foretage en analyse af en konkret virksomhed med udgangspunkt i økonomisk-psykologisk teori, der omfatter kursets 5 temaer. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes.
  • Kunne anvende økonomisk-psykologiske teorier til at analysere specifikke elementer inden for de 5 temaer i en virksomhedsanalyse. De valgte teorier fra disse områder skal kunne klassificeres, struktureres og begrundes.
  • Kunne udvælge, kombinere og integrere relevante økonomisk-psykologiske teorier til at analysere de valgte forhold i casevirksomheden.
Prøve/delprøver
Faget har fælles prøver med
BA-BPSYO1513U
Kursets indhold, forløb og pædagogik

I faget økonomisk psykologi fokuseres på, hvorledes der træffes beslutninger såvel ud fra et økonomisk som et psykologisk perspektiv. Disse perspektiver søges så anvendt til i tema 1 at forstå, hvordan kognitive begrænsninger hos ledende beslutningstagere bestemmer, hvorledes virksomheden organiseres over dens livsforløb. I tema 2 søger vi med udgangspunkt i dual proces teorien at forstå, hvorledes grænserne for virksomhedens vækst bestemmes af de ledende medarbejderes kognitive karakteristika. I tema 3 om virksomhedens ejerstruktur og styring diskuteres, hvorledes de traditionelle styrings-mekanismer i virksomheden nogle gange bryder sammen på grund af irrationelle beslutninger hos individer og grupper. Og det diskuteres, hvordan en virksomheds medarbejdere motiveres til at udføre forskellige opgaver fra henholdsvis et økonomisk og psykologisk perspektiv. I tema 4 diskuteres, hvordan virksomhedens strategi kan forklares ud fra en såkaldt selvkontrolmodel. Der sættes især fokus på at forstå, hvordan virksomhedens identitets dannes og hvordan denne udvikler sig over tid. Kurset afsluttes med tema 5, hvor virksomhedens innovative aktiviteter diskuteres, idet der især fokuseres på, hvad der kan fremme medarbejdernes kreativitet.

 

Fagets fem temaer:

 

1) Virksomhedens organisationsbiografi

2) Virksomhedens grænser for størrelse og vækst

3) Virksomhedens ejerstruktur, styring og ledelse

4) Virksomhedens strategi og identitet

5) Virksomhedens innovative aktiviteter og approprierings-strategier

 

Kurset består af en forelæsningsrække med én forelæsning (2h) og én øvelse (2h) pr. uge. Sideløbende skal de studerende også i grupper på op til 5 studerende arbejde med opgaver, der tager udgangspunkt i analysen af den ved semesterstart tildelte casevirksomhed.

Undervisningsformer
Forelæsninger og øvelser
Arbejdsbelastning
Forelæsninger 24 timer
Øvelser 24 timer
Forberedelse til forelæsninger 72 timer
Forberedelse til øvelser 96 timer
Foreløbig litteratur

Indikativ (se pensum i lektionsplanen på CBSlearn)

 

Baron, J.N. & D.M. Kreps (1999), Employment as a social relation, in Strategic human resources: Frameworks for general managers, chapter 5, 95-117, New York: Wiley & Sons

 

Baron, J. (2000), Decisions about the future, in Thinking and Deciding, chapter 19, 463-488, Cambridge: Cambridge University Press

 

Busenitz, L. W. & J.B. Barney (1997), Differences between entrepreneurs and managers in large organizations: Biases and heuristics in strategic decision-making, Journal of Business Venturing, 12(1):9-30

 

Camerer, C., G. Loewenstein & D. Prelec (2005), Neuroeconomics: How neuroscience can inform economics, Journal of Economic Literature, 43(1): 9-64

 

Chrisman, J.J. & P.C. Patel (2012), Variations in R&D investments of family and nonfamily firms: Behavioral agency and myopic loss aversion perspectives, Academy of Management Journal, 55(4): 976-997

 

Evans, J. (2009), How many dual-process theories do we need? One, two, or many?, in Evans, J. & K. Frankish (eds.), In two minds. Dual processes and beyond, chapter 2, 33-54, Oxford: Oxford University Press

 

Frankish, K. & J. Evans (2009), The duality of mind: An historical perspective, in Evans, J. & K. Frankish (eds.), In two minds. Dual processes and beyond, chapter 1, 1-29, Oxford: Oxford University Press

 

Hammond, J. S., R. L. Keeney & H. Raiffa (2006), The hidden traps in decision making, Harvard Business Review, 84(1): 118-126

 

Knudsen, C. (2011), Økonomisk psykologi: Adfærdsøkonomiske perspektiver på virksomhedens organisering, økonomiske grænser og identitet, København: Samfundslitteratur

 

Malmendier, U. & G. Tate (2005), Does overconfidence affect corporate investment? CEO overconfidence measures revisited, European Financial Management, 11(5): 649-659

 

Morck, R. (2009), Generalized agency problems, NBER Working Paper Series, Working paper 15051, Cambridge, MA.: NBER

 

Morse, G (2006), Decisions and desire, Harvard Business Review, 84(1): 42-51

 

Rook, L. (2006), An economic psychological approach to herd behavior, Journal of Economic Issues, 40(1): 75-95

 

Schelling, T.C. (1984), The intimate contest for self-command, in Schelling (ed.), Choices and consequences: Perspectives of an errant economist, chapter 3, 57-82, Cambridge, MA.: Harvard University Press

 

Shefrin, H. (2007a), Behavioral Foundations, in Behavioral corporate finance: Decisions that create value, chapter 1, 1-19, London:  McGraw-Hill Irwin

 

Shefrin, H. (2007b), Mergers and acquisitions, in Behavioral corporate finance: Decisions that create value, chapter 10, 161-180, London:  McGraw-Hill Irwin

 

 

Sidst opdateret den 03-06-2015