2015/2016 BA-BPSYV1165U Mentoring og coaching i en organisatorisk kontekst
English Title | |
Mentoring and coaching in an organizational context |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-04-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved kursets afslutning skal deltagerne
være i stand til at
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||||
Faget stiller ingen krav til forudsætninger, men faget bygger på kendskab til læringsteorier. | |||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Mentorprogrammer og coaching-initiativer er efterhånden blevet en integreret del af leder- og medarbejderudviklingen i alle større virksomheder og organisationer. Ledere bliver uddannet i coaching for at blive bedre ledere og støtte samt udvikle deres medarbejdere. Mentorprogrammer etableres for at støtte og udvikle talenter, trainees, ledere, nydanskere, nye medarbejdere mm. Og markedet for mentoring og coaching gennemgår en professionalisering, hvor både ledere, HR og eksterne konsulenter får større forståelse for og indsigt i, hvad mentoring og coaching indebærer.
Dette valgfag vil give dig mulighed for at få en grundlæggende forståelse for den organisatoriske kontekst samt få indsigt i, hvornår og hvordan mentoring og coaching kan bidrage til at skabe en succesfuld organisation.
I dette valgfag arbejder vi med at forstå de centrale og grundlæggende begreber inden for mentoring og coaching. Vi vil udforske teori og praksis, undersøge hvorfor og hvordan virksomheder og organisationer anvender mentoring og coaching, opdage og udforske kompleksiteten i etablering af mentoring og coaching i organisationen, se på lederens og HR-konsulentens rolle samt – gennem cases – belyse udfordringer, faldgruber, barrierer og dilemmaer.
Faget fokuserer især på at forstå individuelle og organisatoriske læringsprocesser. Derfor vil vi både arbejde med individuel coaching i praksis og se på specifikke cases for at opleve, hvordan læringsprocesser foregår. Således vil vi se på, hvordan de organisatoriske rammer påvirker læringsprocessen, samt hvorledes mentoring og coaching skaber læring, som kan bidrage til opnåelse af forretningsmæssige og strategiske målsætninger for organisationen. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen vil være en kombination af præsentationer, diskussioner og øvelse for at sikre en god læringsproces for de enkelte studerende og for hele klassen – således at de studerende får anledning til at arbejde praktisk med stoffet og til at reflektere selvstændigt over både teori og praksis. | |||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||
Ændring i skema kan forekomme.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Kirsten M. Poulsen & Christian Wittrock:
"Mentorprogrammer i virksomheder og organisationer", DJØF
Forlag
|