2015/2016 BA-BPSYV2020U The drama of leadership
English Title | |
The drama of leadership |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Bachelor |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for HA/cand.merc. i Erhvervsøkonomi og Psykologi,
BSc
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Contact information: https://e-campus.dk/studium/kontakt/student-hub | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-04-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Undervisning og eksamen lægger vægt på
følgende:
|
|||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||
Man skal være interesseret i ledelsespsykologi i forhold til de konflikter, der er forbundet med, som leder, at træffe svære beslutninger. | |||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for indstilling til prøven | |||||||||||||||||||||||||
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
Obligatoriske
godkendelsesopgaver (bedømmes godkendt/ikke godkendt)
Fremlæggelse af et ledelsesdilemma for hele holdet på ca. 10 min. |
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Hvad vil det sige at lede andres liv? At bestemme om de skal
ansættes, fyres, forfremmes, flyttes, degraderes? Eller for den sag
skyld at skulle være dommer i konflikter mellem medarbejdere, eller
træffe beslutninger omkring medarbejderes sygdom, som har stor
økonomisk betydning for den konkrete medarbejder? Hvilke dilemmaer
står man i? Ledelseslitteraturen er her temmelig tavs.
Ledelseslitteraturen står imellem på den ene side opfattelsen
af "ledelse" som en aktivitet enhver med lidt øvelse kan
vælge gøre, og på den anden side "ledelse" som en
aktivitet kun de få udvalgte er i stand til at gøre. Denne forskel
manifesterer sig som forskellen på fx transactional leadership og
transformational leadership. Den manifesterer sig også som
forskellen mellem overhovedet at tro på leadership som tilknyttet
personlige evner eller at tro på leadership som kollektiv aktivitet
(Fx distributed leadership). Den eksisterende litteratur har
imidlertid ikke megen interesse i omkostningerne ved ledelse:
Hverken for ledere eller medarbejdere (followers). Det dramatiske
element af ledelsen er taget ud. Spørgsmålet om ansvar, skyld,
risiko, fejl, fyringer, sygdom, forførelse, mm., bliver ignoreret
af ledelseslitteraturen. Lederes menneskelighed eller hvad det vil
sige i tabuspørgsmål er ikke fremme.I stedet diskuteres disse
spørgsmål i psykologi, antropologi sociologi, psykiatri, filosofi,
teologi. Nogle gange diskuteres lederes psykopati, men
spørgsmålet er, om organisationer ikke blot mangler sprog for
de tabuiserede spørgsmål? En chef er vel ikke nødvendigvis
psykopat, fordi han/hun fyrer medarbejdere i en
omstillingssituation? Det er vel at tage ansvar, men hvorfor taler
medarbejdere og stake holders om "skyld", at lederen
er "skyld" i de problemer, der opstår, når noget går
galt? Hvordan bærer man sig ad med at træffe etisk forsvarlige
beslutninger i forhold til de vanskelige spørgsmål? Hvad er den
menneskelige side af ledelsen, og hvilken subjektopfattelse gør
litteraturen brug af i forhold til ledelse?
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Forelæsninger og dialog. Der vil gøres brug af konsulenter og eksterne undervisere | |||||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
Ændring i skema kan forekomme.
|
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Andersen, K. (2006): Kierkegaard og ledelse, Frydenlund
|