Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal opnå en
anvendelsesorienteret, men teoretisk velfunderet forståelse for
Corporate Finance problemstillinger og skal kunne reflektere over
og analysere de finansielle teorier og metoder.
Den studerende skal videre udvikle en kompetence i at fremlægge en
Corporate Finance problemstilling skriftligt og mundtligt over for
en mindre gruppe og i at kunne forholde sig kritisk på et solidt
fagligt grundlag til andres finansielle analyser. Samtidig skal
seminaret udvikle den studerendes evne til at foretage større
sammenhængende finansielle analyser på et akademisk grundlag som en
forløber til det senere afgangsprojekt. |
Forudsætninger for indstilling til
prøven |
Antal obligatoriske
aktiviteter: 1
|
Prøve/delprøver |
Seminarrække i
Corporate Finance:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
|
I bedømmelsen indgår 1) den studerendes
skriftlige seminar, 2) den studerendes forsvar af sit seminar, 3)
den studerendes opposition ved to andre studerendes seminarforsvar,
4) den studerendes indsats som deltager i seminarforløbet generelt.
Seminarvejlederen giver herfor én samlet karakter. Der tillægges
ikke de enkelte elementer i bedømmelsen separate vægte.
For at blive indstillet til eksamen, skal den studerende have
udarbejdet et seminar over et bestemt emne, som er aftalt med
seminarholdets vejleder. Når seminaret er afleveret, skal den
studerende deltage i seminarmøderne og deltage aktivt ved forsvar
af eget seminar, såvel som opponent ved et eller flere andre
seminarer og endelig ved den almindelige faglige diskussion på
holdet.
Da der er mødepligt til seminarmøderne gælder der følgende særlige
eksamensbestemmelse. Ved fravær, der ikke kan godkendes (fravær af
arbejdsmæssige grunde godkendes normalt ikke), skal deltageren
besvare yderligere én større hjemmeopgave (10-15 sider). Denne
hjemmeopgave skal godkendes af seminarvejleder for at seminaret kan
bestås. |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 15 sider |
|
Det er fastsat nærmere regler i
seminarvejledningen. |
Opgavetype |
Seminaropgave |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
60 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Ved syge-/omprøven skal den
studerende skrive et seminar på 24-30 sider samt to skriftlige
kritikker, på 4 sider hver, af to afleverede seminarer på
seminarholdet. Sekretariatet udvælger tilfældigt disse to seminarer
blandt de afleverede.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Hver studerende skriver et seminar, der præsenteres på
vedkommendes seminarhold. Den studerende forsvarer herved sit
seminar i ca. 1 time over for de øvrige studerende på
seminarholdet. Der er udpeget to opponter til hvert seminar, og
hver studerende kommer således til at opponere to gange over for
andre studerendes seminarer. Det forventes, at alle studerende på
seminarholdet deltager i diskussionen omkring hvert enkelt seminar.
I bedømmelsen af eksamensforløbet indgår 1) den studerendes
skriftlige seminar, 2) den studerendes forsvar af sit seminar, 3)
den studerendes opposition ved to andre studerendes seminarforsvar,
4) den studerendes indsats som deltager i seminarforløbet generelt.
Seminarvejlederen giver herfor én samlet karakter. Der tillægges
ikke de enkelte elementer i bedømmelsen separate
vægte.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Der er etableret et antal seminarhold i Corporate Finance under
hver sin emnekreds. Der tilsigtes at være 10-12 studerende per
seminarhold. De studerende vælger, hvilket seminarhold de ønsker at
følge. Tilmeldingen sker prioriteret, så der kan opnås ensartede
holdstørrelser.
Der er for hvert seminarhold cirka 3 indledende dobbelttimer med en
introducerende undervisning med gennemgang af emner fra holdets
speciale. Samtidig bliver den praktiske afvikling af arbejdet på
seminarholdet tilrettelagt, og desuden skal de studerende lære,
hvordan man ”skriver” en god opgave med anvendelse af de akademiske
regler herfor.
Seminaret
Hver deltagende studerende skriver et seminar over et selvvalgt
emne inden for det pågældende seminarholds emneområde. Seminaret må
maksimalt andrage 15 normalsider og skal mindst udgøre 12
normalsider. De studerende har adgang til en vis vejledning under
udarbejdelsen af seminaret.
Den enkelte studerende præsenterer sit seminar i en dobbelttime. To
udpegede opponenter foretager en forberedt, dybtgående kritik af
seminaret, og der er yderligere en åben diskussion blandt
seminarmødets deltagere heraf. Læreren deltager i diskussionen og
giver afsluttende en kritik af dels det præsenterede seminar og af
forløbet på mødet.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen på seminaret
involverer således de studerende i særdeles høj grad. De bliver
herved gjort bekendt med en arbejdsform, der hyppigt anvendes i
virksomheder, offentlig administration, organisationer m.v.
Samtidig introduceres de studerende til udarbejdelsen af lidt
større og dybe faglige notater, såvel som til udarbejdelsen af det
senere liggende afgangsprojekt. |
Foreløbig litteratur |
De studerende udvælger selv de artikler og bøger m.v., som de
lægger til grund for udarbejdelsen af deres seminar. Læreren på
seminarholdet kan eventuelt udpege enkelte faglige arbejder om
seminarets hovedemne, som deltagerne kan drage nytte
af.
|