2015/2016 DIP-DINBO2002U Virksomhedens internationalisering
English Title | |
Internationalization of the firm |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 15-06-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Kursets formål er at bibringe de studerende viden og kompetencer
i forbindelse med virksomheders internationalisering, herunder
motiver og drivkræfter bag internationalisering,
internationaliseringens forskellige dimensioner og
fremtrædelsesformer - aktivitetsmæssigt, geografisk og
organisatorisk.
Kurset omhandler de forskellige aspekter af virksomheders internationalisering. Indledningsvis gennemgås de forskellige motiver samt faciliterende faktorer (teknologi, institutioner). Der skelnes overordnet mellem internationalisering, der tager afsæt i virksomhedsspecifikke fordele udviklet i hjemlandet og internationalisering som middel til at fastholde eksisterende, eller udvikle nye fordele. Teorier til forklaring af direkte udenlandske investeringer og alternative eller komplementerende kontraktuelle operationsformer gennemgås. I denne forbindelse sondres mellem ’outward’ (salgsdrevet) og ’inward’ (’sourcing’ drevet) internationalisering. Sidstnævnte inkluderer re-lokalisering af værdikædeaktiviteter fra OECD lande til udviklingslande/emerging economies. Udover disse overvejende statiske tilgange til internationalisering introduceres de studerende til diverse processuelle teorier fokuserende på læring/erfaringsopbygning, netværksdannelse og entreprenørskab. Procesperspektivet anlægges på både salgs- og sourcing-drevet internationalisering. Desuden inddrages dynamiske forklaringer på internationalisering som tager udspring i oligopolistisk konkurrenceteori og har branchen og/eller strategiske grupper – snarere end den enkelte virksomhed - som analyseniveau. Den dynamiske tilgang indbefatter anskueliggørelse af temporære faktorer, herunder first-, second- og last-mover fordele og ulemper. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Fremmøde:
Kursets tekster, understøttet af forelæsningsbaserede diskussioner, formidler de centrale emner inden for virksomheders internationalisering. Diskussioner af virksomhedseksempler understøtter udforskning og uddybning af disse emner. Deltagerne opfordres til at dele deres viden og praksiserfaring i forbindelse med forelæsningerne og dermed bidrage til et konstruktivt læringsmiljø. Deltagelse, interaktion og forberedelse er afgørende for et godt læringsudbytte. Online: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. |