2015/2016
DIP-DINBO2003U International markedsanalyse &
markedsføring
English Title |
International market analysis &
marketing |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
7,5 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Forår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Henrik Aage Sørensen - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Administrativ
kontakt: hdib@cbs.dk |
Primære
fagområder |
- Globalisering og international virksomhed/Globalization and
international business
|
Sidst opdateret den
15-06-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Beskrive og anvende fagområdets begreber, teorier, modeller og
parametre/værktøjer samt analysemetodikker (begreber &
univers).
- Demonstrere selvstændig og analytisk tilgange til at
løse/identificere konkrete markedsanalytiske problemstillinger
(kvalitet & selvstændig kritik).
- Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets
begreber, modeller og teorier med henblik på identifikation og
opstilling af relevant kommercielt beslutningsgrundlag for
virksomheden (videns reproduktion).
- Udarbejde en kommunikationsstrategi/-plan, herunder opstilling
af målsætninger, estimere budget, forslag til tidsplan og
prioritering af aktiviteter med udgangspunkt i definerede
målgrupper og markeder (operationalisering).
- Opstille design for og analyser til evaluering af kampagners
adfærdsmæssige effekter, eksempelvis effekter omkring pris,
loyalitet og branding (abstraktion & anvendelse).
- Foreslå, gennemføre, fortolke og afrapportere en kvalificeret
markedsanalyse, herunder forholde sig kritisk til det anvendte
teoriapparat og til informationernes relevans og validitet
(anbefaling & konklusion).
|
Prøve/delprøver |
International
markedsanalyse & markedsføring:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
- Egne bøger og kompendier
- Tilladte ordbøger
- Tilladte lommeregnere
- Egne noter i papirformat
- Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
- USB stik til upload af egne noter før
eksamen
|
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Mundtlig eller skriftlig (afhængig
af antal tilmeldte til eksamen)
FOR ONLINE STUDERENDE gælder følgende:
Prøveform ved den ordinære prøve: Individuel projektopgave, maks.
15 sider.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet er at give den studerende viden og indsigt i
markedsføringens teorier, modeller og analysemetoder for, hvorledes
markeder kan kvantificeres gennem markedsanalyse, eksponeres,
informeres og influeres for at skabe dialog med virksomhedens
nationale og internationale interessenter med henblik på at
realisere planlagte, målgivne samt gennemførbare aktiviteter.
Kurset omhandler, hvorledes afsætningsøkonomi kan beskrive
markedsdynamikker på både nationale og internationale markeder,
samt hvorledes dynamiske konkurrencesituationer kan beskrives,
analyseres og forstås.
Kurset introducerer markedsgrundformer og deres dynamikker og
markedernes transformation og ændringer gennem bl.a. en stadig mere
internationaliseret konkurrence. Der introduceres taktiske
markedsføringsredskaber, herunder markedsanalyse. Anvendelsen af
disse parametre og analyseredskaber gennemgås gennem en række
temaer, såsom prissætning, markedsdiffusion, markedsanalyse m.m.
Kursets temaer og metodikker indlæres gennem illustrative
erhvervscases, den underliggende teori, praktiske øvelser, samt
brug af eksterne
gæsteforelæsere.
|
Undervisningsformer |
Fremmøde:
Undervisningsformen vil være en dialogbaseret gennemgang af pensum
og relativering af samme. Denne relativering vil ske i form af
gennemgang af kortere og længere cases, som illustrerer pensums
pointer og anvendelse i praksis. Disse cases vil i et vist omfang
være klasseøvelser, som enten forberedes inden undervisningen eller
gennemgås ved forelæsningerne. Endeligt vil der også være
gæsteforelæsere, der illustrerer pensums problemstillinger i
praksis.
Online:
Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner
de studerende imellem og en coach på basis af uploadede
læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i
grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke
materialet og videreformidle dette skriftligt til deres
medstuderende. |
Sidst opdateret den
15-06-2015