For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- have viden om strategier, udlandsinvesteringer og salg ifm
forretningsaktiviteter i de markeder
- Kunne identificere ligheder og forskelle mellem specifikke nye
markeder
- Forstå hvordan disse økonomier bidrager til og indgår i
globaliseringsprocesser
- Forstå og forklare institutioners rolle for vækst og
erhvervsudvikling
- Foretage analyser af tendenser og vekselvirkninger mellem
politik, institutioner og økonomi i nye markeder
- At kunne præsentere, kritisk bedømme og anvende teorier og
begreber gennemgået på kurset
- At kunne identificere relevante indikatorer for politiske
risiko, institutionel kvalitet og økonomisk udvikling og finde
aktuel og opdateret information via internettet og
biblioteksressourcer
- At lægge analyser af nye markeder til grund for udviklingen af
strategier for virksomheder med erhvervsaktiviteter, eller planer
om sådanne aktiviteter, i de nye markeder
- Den samlede arbejdsbelastning dækker timer fordelt på
undervisning, forberedelse og
eksamensaktiviteter.
|
Emerging
Markets:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Gruppeprøve, grupper bestående af max. 5
studerende |
Opgavetype |
Synopsis |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
FOR ONLINE STUDERENDE gælder
følgende:
Prøveform ved den ordinære prøve: Individuel projektopgave, maks.
15 sider.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Gruppen starter med en kort introduktion af deres mini-projekt.
Herefter følger diskussion, spørgsmål og svar, hvor hvert enkelt
medlems viden vil blive testet. Den individuelle karakter vil både
være baseret på viden om temaet for mini-projektet og mere generel
viden i forhold til indholdet i hele
kurset.
|
|
Dette kursus giver deltagerne viden om de centrale økonomiske,
politiske og sociale dynamikker i de nye markeder (’emerging
markets’). Vægten ligger på de store økonomier – BRIK-landene,
Brasilien, Rusland, Indien og Kina, men også mindre økonomier i
Asien og Østeuropa er inkluderet såvel som andre nye markeder
Kurset tager udgangspunkt i et tværdisciplinært perspektiv på
økonomiske, politiske og sociale institutioner, deres udvikling og
deres indflydelse på økonomisk vækst og forandring, incl. de måder
hvorpå institutioner kan hæmme økonomisk udvikling.
Kurset giver et overblik over nylige politiske, institutionelle og
økonomiske forandringer i udvalgte nye markeder. Fokus ligger på
vekselvirkningen mellem politik, institutioner og økonomi, med vægt
på relationen mellem erhvervsliv og dets samfundsmæssige
omgivelser.
Foreløbig plan for kurset:
- Nye markeder og globaliseringen - institutioners rolle belyst i
en dynamisk samfundsmodel
- Hvad ligger bag den høje vækst i de nye vækstøkonomier?
- Makroøkonomiske stabilisering, liberalisering af institutioner
og privatisering
- Rusland – transition og råvarebaseret vækst – magtspillet
mellem oligarker og præsident
- Kina – dynamiske processer bag vækstudviklingen – kan det
fortsætte
- Indien – demokrati og økonomisk udvikling – risici og
muligheder
- Brasilien – makrostabilisering, udvikling og
ulighed
|
Basu, K. 2012, The Indian Economy: Rising to Global Challenges,
Cornell University,
https://crawford.anu.edu.au/acde/asarc/pdf/narayanan/oration/2012oration.pdf
BCG/Knowledge Wharton (2007): What’s next for India –beyond the
back office, 15p.
http://knowledge.wharton.upenn.edu/papers/download/manufacturingindiareport.pdf
BCG/Knowledge Wharton (2011): Rethinking Operations for a Two-speed
World, special report, pp. 1-19
http://knowledge.wharton.upenn.edu/papers/download/020111_RethinkingOperationsforaTwo-speedWorld.pdf
Branstetter L. and N. Lardy (2006): China’s embrace of
globalization, NBER working paper series no. 12373 pp
3-56.
Böttcher & Deuber: As time goes by… Mixed showing after five
years of EU eastern enlargement, DBResearch 12-05-2009, pp. 3-14 +
26-30.
http://www.dbresearch.de/PROD/DBR_INTERNET_EN-PROD/PROD0000000000241156.pdf
EBRD: Transition report (latest), London.
www.ebrd.com
Economist: Special report on India (Sept 29, 2012); Brazil (Oct
Goldman Sachs (2010), “Is this the ‘BRICs Decade’?”, BRICs
Monthly, Issue 10/03, May.
http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-dream.pdf
IMF (2005): World Economic Outlook, September, ch. 3
Building Institutions pp.125-153
http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2005/02/pdf/chapter3.pdf
IMF: relevant recent country reports.
Mygind N. (2011): Transition from plan to market – a PIE analysis,
CBS, (25 pages), January 2011.
http://openarchive.cbs.dk/handle/10398/8486
Mygind N. (2008): Virtuous circles in Chinese growth - can it go
on? 24 pages
Mygind, N. (2007): The PIE Model: Politics, Institutions, Economy,
A Simple Model for Analysis of the Business Environment, CEES/CBS
(26 pages),
http://openarchive.cbs.dk/cbsweb/handle/10398/7062
OECD recent Economic Surveys for Brazil, Russia, India, China –
through CBS Library with access to OECD I-library
Tushar Podder and Eva Yi ( 2007): India’s Rising Growth Potential
in pp 11-25 , in BRICs and Beyond, Goldman Sachs 2007, BRICs and
Beyond,
http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-book/brics-full-book.pdf
UNCTAD (latest): World Investment Report.
www.unctad.org
UNDP (latest): Human Development Report.
http://hdr.undp.org
Wilson, D. and Purushothaman, D. (2003),”Dreaming with BRICs: the
Path to 2050”, Global Economics Paper No. 99, New York, Goldman
Sachs.
http://www.goldmansachs.com/our-thinking/archive/archive-pdfs/brics-dream.pdf
World Bank (2011), Multipolarity: The New Global Economy, Overview
pp. 1-10, Global Development Horizons 2011
http://siteresources.worldbank.org/INTGDH/Resources/GDH_CompleteReport2011.pdf
World Bank (2013): China 2030, Building a Modern, Harmonious and
Creative Society, Part 1, pp. 1-65
http://www.worldbank.org/content/dam/Worldbank/document/China-2030-complete.pdf
World Bank (2011)Global Development Horizons 2011, Multipolarity:
The New Global Economy.
|