2015/2016 DIP-DINBV1033U International projektledelse
English Title | |
International Project Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (IB)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrativ kontakt: hdib@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 20-03-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal:
• Have viden om og være i stand til at anvende begreber, teorier, modeller og metoder forbundet med international projektledelse • Have indsigt i forskellige tekniske redskaber og værktøjer i international projektledelse • Forstå hvordan international projektledelse indgår i implementeringen af en virksomheds internationale strategi og gennemførelse af forandringsledelse i en globaliseret verden Den studerende skal kunne: • Identificere, definere, analysere og vurdere international projektledelse i forhold til virksomhedens organisationsstrategi og organisationskultur • Analysere risikoafdækning og anvende værktøjer og teknikker til at prioritere risici samt vurdere forskellige internationale projektstrukturer • Anvende planlægningsværktøjer, monitorerings- og kontrolværktøjer, projektledelsesmodeller, kommunikationsmodeller og samordningsmodeller i projektledelsescyklussen Den studerende er i stand til: • Selvstændigt at præsentere, kritisk vurdere og anvende teorisammenhænge og begreber gennemgået på kurset • At formidle beslutningsgrundlag, løsningsmodeller og brug af teknikker og værktøjer i ledelse af internationale projekter i en virksomhed eller organisation. • At redegøre for cases i international projektledelse og organisere international projektledelse i en konkret virksomhedssammenhæng |
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Praktisk indføring i begreber, teorier og metoder for
international projektledelse som et middel til at implementere en
virksomheds internationale strategi og gennemføre
forandringsledelse i en globaliseret verden.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Fremmøde:
Kurset baseres på en kombination af forelæsninger, diskussioner, og case arbejde i grupper. Forelæsningsformen tillader kun i begrænset omfang gennemgang af detailtilgange, der således i flere tilfælde kan have en introducerende karakter. De studerende opfordres til at danne case grupper baseret på forhold af betydning for deres egne virksomheder, da den tekniske tilgang og brug værktøjer er udfordrende. Virtuelt: Fagelementet er baseret på en kombination af virtuelle diskussioner de studerende imellem og en coach på basis af uploadede læringsmaterialer og opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper. De studerende vil løbende igennem forløbet skulle fortolke materialet og videreformidle dette skriftligt til deres medstuderende. |
|||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen ligger på torsdage kl. 17.10 - 19.45 i uge 35 - 41. Afl. af skriftlig opgave d. 23.10 - mundtlig eksamen d. 4./5.11. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Kathrin Köster (2010): International Project Management, Sage
Publications, London. 365 sider. Med baggrundsinformation for
studerende plus tilhørende website.
|