Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: • Have viden om og indsigt i
fagområdets anvendte begreber, teorier, modeller og metoder
• Kunne forstå og reflektere over, hvordan og i hvilket omfang
disse værktøjer kan anvendes i praksis
• Beskrive, klassificere, strukturere og kombinere fagets begreber,
modeller og teorier med henblik på identifikation, analyse og
løsning af forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med betydning
for virksomhedens ledelsesbeslutninger
- Vurdere relationerne mellem forbrugere og
produkter/mærker/virksomheder/det offentlige samt kunne begrunde de
valgte handlinger og løsninger i forhold til vedligeholdelse og
forbedring af disse relationer
- Vurdere behovet for, iværksætte og drive den strategiske
markedsføringsplanlægningsproces, der med udgangspunkt i
kundesegmenternes ønsker og behov sikrer, at virksomhedens
produkter og services kontinuerligt udvikler sig i overensstemmelse
med efterspørgselen på virksomhedens markeder og de
konkurrencemæssige krav
- Formulere krav til hvilke data, informationer og viden om
udvalgte forbrugeres/målgruppers holdninger, beslutningstagning og
adfærd, som er nødvendige med henblik på valg af optimalt
parametermix, herunder evt. forslag til ny
informationsindsamling/bearbejdning
- Anvende empiriske data og resultater til opnåelse af en
forståelse af, hvorledes forbrugerne bearbejder information,
træffer beslutninger og i øvrigt agerer på markedet
- Forholde sig kritisk til det anvendte teoriapparat, til
informationers reliabilitet og validitet samt til anvendelse af
alternative modeller/teorier, herunder kunne argumentere for evt.
påvirkning af og forbehold for de fremkomne analyser og
konklusioner
- Udvise overblik over – og en fyldestgørende opfyldelse af
fagets/ fagelementets mål og centrale elementer og sammenhænge
- Identificere, forstå, analysere og selvstændigt vurdere
købsadfærd og købsbeslutninger på forbrugermarkeder ud fra fagets
begrebsapparat, indfaldsvinkler og øvrige rammer
- Dokumentere en anvendelsesorienteret forståelse af såvel
helheder som centrale delområder indenfor forbrugeradfærdsområdet
og på basis heraf være i stand til at kombinere teorier, modeller
og metoder med henblik på at kunne foretage en målrettet
marketingindsats i forhold til både markedet generelt og til
forskellige markedssegmenter
- Træffe og begrunde fagligt relaterede beslutninger, herunder
tillige kunne belyse de markedsføringsrelaterede implikationer på
forbrugermarkedet for virksomheder, organisationer eller
myndigheder
- Udvise en velargumenteret evne til udformning af
handlingsalternativer til løsning af problemet, herunder at sætte
disse i et større helhedsorienteret perspektiv
|
Prøve/delprøver |
Markedsføring
på forbrugermarkeder (B2C):
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
- Skriftlig stedprøve på CBS' computere
- Egne bøger og kompendier
- Tilladte ordbøger
- Tilladte lommeregnere
- Egne noter i papirformat
- Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
- USB stik til upload af egne noter før
eksamen
|
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
20 minutters mundtlig uden
forberedelse
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formålet er at give den studerende indsigt i, hvorledes den
enkelte forbruger og grupper af forbrugere efterspørger produkter
og serviceydelser i det moderne samfund med henblik på at kunne
forstå og bruge denne indsigt til selvstændigt at kunne
identificere og løse forbrugeradfærdsmæssige problemstillinger med
betydning for virksomhedens eller organisationens
ledelsesbeslutninger – på nationalt og internationalt plan.
Det er endvidere sigtet at sætte den studerende i stand til at
analysere forbrugeradfærd for forskellige genstandsfelter med
henblik på at kunne udforme målrettede marketingaktiviteter,
herunder valg af distributionskanaler.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres ved
dialogforelæsninger, der her er en kombination af
oversigtsforelæsninger og dialog samt casearbejde, hvor der
arbejdes med aktuelle/konkrete forbrugerproblemstillinger i
relation til fagets indhold og læringsmål. |
Arbejdsbelastning |
Forberedelse til undervisningen |
90 timer |
Tilstedeværelse |
27 timer |
Eksamensaktiviteter |
20 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland
|
Foreløbig litteratur |
Ole E. Andersen: "Forstå forbrugerne og bliv en bedre
markedsfører", Samfundslitteratur, 1. udgave, 2. oplag
2014
Plus udvalgte artikler (meddeles senere)
|