English   Danish

2015/2016  DIP-DMAMV1006U  Global Market Management

English Title
Global Market Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (MM)
Kursusansvarlig
  • Flemming Cumberland - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Studieadministrator Mimi Rasmussen
Primære fagområder
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
  • Ledelse/Management
  • Markedsføring/Marketing
Sidst opdateret den 16-04-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Kunne forstå og reflektere over disse værktøjers anvendelsesmuligheder/ -begrænsninger i den givne kontekst
  • Stille sig kritisk over for den valgte virksomheds markedsmuligheder samt dens økonomiske styrker/svagheder som beslutningsgrundlag for valg af dens fremtidige globale strategi
  • Opstille og vælge markedsstrategier med henblik på optimering af marketingindsatsen
  • Vurdere, om en foreslået løsning med de givne forudsætninger er plausibel, herunder foretage en vurdering af usikkerhed og risiko
  • Vurdere og diskutere validitet, reliabilitet og virkefelt for generaliseringer af konklusioner på foretagne analyser
Prøve/delprøver
Global Market Management:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Skriftlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Opgavebesvarelse
Varighed 4 timer
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) En eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler der må medbringes Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
  • Skriftlig stedprøve på CBS' computere
  • Egne bøger og kompendier
  • Tilladte ordbøger
  • Tilladte lommeregnere
  • Egne noter i papirformat
  • Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS' netværk
  • USB stik til upload af egne noter før eksamen
Syge-/omprøve
Anden prøveform
20 minutters mundtlig syge-/omprøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Fagmodulet er en videreførelse af  og en perspektivering af en række af de fag, der indgår på HD-MM specialets første år.

Fagmodulet sigter på, at den studerende skal kunne kortlægge en given virksomheds strategiske markedsmæssige forretningsmuligheder i forbindelse med dens internationale/globale relationer – under hensyntagen til virksomhedens økonomiske/finansielle midler og øvrige kapaciteter.

 

Fagmodulet følger et faseopdelt forløb, hvor ledelsen agerer proaktivt:

 

- Internationalisering & globalisering

- Den internationale omverden: Makro-, meso- & mikroanalyser

- Markedsvalget: Metoder & principper

- Indtrængningsproblematikken og udvalgte erhvervsøkonomiske teoriområder

- Valg af operationsformer

- Valg af marketing-mix på internationale aftagermarkeder

- Udvikling af virksomhedens globale markedsstrategi

Undervisningsformer
Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil der forekomme gruppebaseret casearbejde med præsentationer og diskussioner i plenum samt læring via elektroniske læringsplatforme.
Arbejdsbelastning
Forberedelse til undervisning og workshop 90 timer
Tilstedeværelse/dialogundervisning/øvelser 27 timer
Eksamensforberedelse 18 timer
Eksamen 4 timer
Yderligere oplysninger

Studieansvarlig, lektor Flemming Cumberland

 

Undervisning tirsdag kl. 17.10-19.45 i ugerne 38-45 (minus 42) og lørdag kl. 8.55-14.15 i uge 46 - eksamen tirsdag i uge 48

Foreløbig litteratur

Meddeles senere

Sidst opdateret den 16-04-2015