2015/2016
DIP-DMAMV1022U Service Management
English Title |
Service Management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
5 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et quarter |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Mogens Bjerre - Institut for Afsætningsøkonomi
(AØ)
|
Studieadministrator
Mimi Rasmussen |
Primære
fagområder |
- Oplevelsesøkonomi/Experience economy
- Serviceledelse/Service management
- Strategi/Strategy
|
Sidst opdateret den
16-04-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål:
- Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier
og modeller, som hensigtsmæssigt kan bruges til at løse strategiske
service management problemer
- Kunne forstå og reflektere over disse værktøjers
anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst
- Etablere en indsigt i den kronologiske udvikling af
servicemanagement og dermed skabe grundlaget for en vurdering af,
hvorledes fremtidige udviklinger kan udfoldes
- Udbygge forståelsen af service management og relaterede
strategier - både i en national og international kontekst - samt
interaktionen med den samlede virksomhed
- Tilvejebringe en værktøjskasse med begreber, metoder og
konkrete ledelsesværktøjer til at kunne skabe konsistente og
komplette service management strategier
- Vurdere værdi og relevans af modeller, koncepter og teorier,
som er blevet introduceret – i relation til deres konkrete
anvendelse
- Diskutere de bagvedliggende antagelser, der ligger til grund
for de forskellige service management perspektiver, modeller,
koncepter og teorier
- Vurdere om en foreslået løsning med givne forudsætninger er
plausibel - herunder foretage en vurdering af usikkerhed og
risiko
|
Prøve/delprøver |
Service
Management:
|
Prøvens ECTS |
5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget introducerer en række forskellige tilgange til, hvorledes
service management er blevet konceptualiseret samt fokuserer på
forskellige akademiske tilgange, herunder de praktiske
ledelsesmæssige implikationer af disse.
En række relevante emneområder inddrages, f.eks.
- Service management som ledelsesdisciplin
- Betydningen af de interne ledelsesprocesser og deres
implikation for service management i praksis
- Hvorledes service management kan skabe værdi for
virksomheden/organisationen i en strategisk kontekst
- Hvordan der kan deduceres nye modeller & metoder
for bedre forståelse af service management fænomener
fremadrettet
|
Undervisningsformer |
Der vil være tale om et aktivt
indlæringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og
dialog. Desuden vil der forekomme gruppebaseret casearbejder med
præsentationer og diskussioner i plenum samt læring via
elektroniske læringsplatforme. |
Arbejdsbelastning |
Forberedelse, incl. casebesvarelser & workshop |
92 timer |
Tilstedeværelse/dialogundervisning |
27 timer |
Eksamensforberedelse |
20 timer |
|
Yderligere oplysninger |
Studieansvarlig Flemming Cumberland
Undervisning mandag kl. 17.10-19.45 i ugerne 34-38 og
lørdag kl. 8.55-14.15 i ugerne 39 og 40 - eksamen onsdag
i uge 44
|
Foreløbig litteratur |
Meddeles senere.
|
Sidst opdateret den
16-04-2015