English   Danish

2015/2016  DIP-DMAMV1022U  Service Management

English Title
Service Management

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et quarter
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Studienævn
Studienævnet for HD (MM)
Kursusansvarlig
  • Mogens Bjerre - Institut for Afsætningsøkonomi (AØ)
Studieadministrator Mimi Rasmussen
Primære fagområder
  • Oplevelsesøkonomi/Experience economy
  • Serviceledelse/Service management
  • Strategi/Strategy
Sidst opdateret den 16-04-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål:
  • Erhverve viden om de mest centrale begreber, værktøjer, teorier og modeller, som hensigtsmæssigt kan bruges til at løse strategiske service management problemer
  • Kunne forstå og reflektere over disse værktøjers anvendelsesmuligheder/-begrænsninger i den givne kontekst
  • Etablere en indsigt i den kronologiske udvikling af servicemanagement og dermed skabe grundlaget for en vurdering af, hvorledes fremtidige udviklinger kan udfoldes
  • Udbygge forståelsen af service management og relaterede strategier - både i en national og international kontekst - samt interaktionen med den samlede virksomhed
  • Tilvejebringe en værktøjskasse med begreber, metoder og konkrete ledelsesværktøjer til at kunne skabe konsistente og komplette service management strategier
  • Vurdere værdi og relevans af modeller, koncepter og teorier, som er blevet introduceret – i relation til deres konkrete anvendelse
  • Diskutere de bagvedliggende antagelser, der ligger til grund for de forskellige service management perspektiver, modeller, koncepter og teorier
  • Vurdere om en foreslået løsning med givne forudsætninger er plausibel - herunder foretage en vurdering af usikkerhed og risiko
Prøve/delprøver
Service Management:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Varighed 20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Efterår
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

Faget introducerer en række forskellige tilgange til, hvorledes service management er blevet konceptualiseret samt fokuserer på forskellige akademiske tilgange, herunder de praktiske ledelsesmæssige implikationer af disse.

En række relevante emneområder inddrages, f.eks.

 

  • Service management som ledelsesdisciplin
  • Betydningen af de interne ledelsesprocesser og deres implikation for service management i praksis
  • Hvorledes service management kan skabe værdi for virksomheden/organisationen i en strategisk kontekst
  • Hvordan der kan deduceres nye modeller & metoder for bedre forståelse af service management fænomener fremadrettet
Undervisningsformer
Der vil være tale om et aktivt indlæringsforløb med kombinationer af oversigtsforelæsninger og dialog. Desuden vil der forekomme gruppebaseret casearbejder med præsentationer og diskussioner i plenum samt læring via elektroniske læringsplatforme.
Arbejdsbelastning
Forberedelse, incl. casebesvarelser & workshop 92 timer
Tilstedeværelse/dialogundervisning 27 timer
Eksamensforberedelse 20 timer
Yderligere oplysninger

Studieansvarlig Flemming Cumberland

 

Undervisning mandag kl. 17.10-19.45 i ugerne 34-38 og lørdag kl. 8.55-14.15 i ugerne 39 og 40  - eksamen onsdag i uge 44

Foreløbig litteratur

Meddeles senere.

Sidst opdateret den 16-04-2015