Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden
•Faget bibringer de studerende en forskningsbaseret viden om
teorier og metoder til effektivisering af organisationer gennem
redesign af deres forretningsprocesser. Dette sker i praksis via
processer og værktøjer såsom Business Transformation, Collaborative
Engineering, Reengineering og Lean Thinking mv.
•På det praktiske plan skal de studerende kunne forstå og
reflektere over teorier, videnskabelige metoder og praksis i
forbindelse med redesign og optimering af forretningsgange i
specifikke organisatoriske sammenhænge. De studerende skal her have
en viden om hvordan IT kan understøtte og facilitere disse
processer ligesom de skal være i stand til at reflektere over
samspillet imellem virksomhedens overordnede strategier og
udviklingen af optimale forretningsmodeller.
Færdigheder
De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne:
•Anvende fagets videnskabelige modeller og metoder såsom Business
Transformation, Collaborative Engineering, Reengineering og Lean
mv. til at effektivisere organisationer samt kunne anvende de
generelle færdigheder, der knytter sig til faget, til at indgå i
arbejdet med at udvikle organisationers forretningsgange, deres
kunde- og leverandørrelationer samt deres forretningsmodeller.
•Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger som knytter sig
til optimering og redesign af forretningsprocesser af såvel
strategisk, taktisk som operationel karakter samt begrunde og vælge
relevante analyse- og løsningsmodeller.
•Skal kunne formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller
omkring innovations- og udviklingsprojekter, der har til formål at
indrette og forbedre virksomhedens forretningsprocesser.
Kompetencer
De studerendes centrale kompetencer består i at kunne:
•Håndtere komplekse og udviklingsorienterede opgaver og situationer
omkring optimering og redesign af forretningsgange og
arbejdsprocesser i en organisatorisk/arbejdsmæssig sammenhæng.
- Kunne indgå selvstændigt i fagligt og tværfagligt samarbejde
omkring ændring af forretningsgange ofte på tværs af eksisterende
afdelings- og funktionsstrukturer med en professionel tilgang.
- Identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring
indenfor fagområdet Business Transformation Strategies.
- Eksamensmål For at opnå karakteren 12 for projektet skal den
studerende kunne:
- Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant
selvstændig problemformulering
- Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen. Demonstrere kendskab til og anvendelse af
relevante begreber, modeller, perspektiver og teorier fra det fag
som projektet tager udgangspunkt i
- Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til
emneafgrænsning, teori, metode og empiri.
- Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at
teorien anvendes i analysen af empirien
- Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i
analyse og konklusion
- Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig
måde.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
1. år af HD-ØP skal være
bestået |
Prøve/delprøver |
Business
Transformation Strategies:
|
Prøvens ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
Opgavetype |
Projektrapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær eksamen i december. Reeksamen i
januar. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formål
Formålet med faget er at sætte de studerende i stand til at deltage
i innovations- og udviklingsprojekter der har til formål at ændre
virksomhedens forretningsprocesser, IT-systemer og
organisationsstrukturer, så de understøtter virksomhedens
overordnede forretnings- og forandringsstrategier. Faget er bygget
op, så kursisterne sættes i stand til at opnå stærkt forbedrede
resultater ved at arbejde bredere med metoder, fremgangsmåder,
værktøjer og teknikker som anvendes af de professionelle strategi-
og organisationskonsulenter. Kurset kommer bl.a. rundt om metoder
til forandringsanalyse, procesinnovation, business engineering,
collaborative engineering, værdibaseret ledelse, e-business,
procesorientering af virksomheden,
resultatforbedring, forandringsledelse og 3
generations IT-ledelse.
Indhold
- Metodeteori til opnåelse af praktiske resultater herunder:
”hvordan laver du et godt skriftligt forlæg"
- Forbedrede resultater gennem nye samarbejdsformer imellem
medarbejdere, ledere, ejere, kunder og
leverandører/samarbejdspartnere
- Moderne og effektive workshopprocesser som værktøj til
konfliktløsning, samarbejdsudvikling, visionering og etablering af
ledelsesmæssigt fodslag
- Forandringsanalyse, projektporteføljeudvikling og
porteføljestyring
- Fremgangsmåder og teknikker til design af effektive
forretningsprocesser. Fra korte her og nu projekter over
proceseffektivisering til egentlig procesinnovation
- Organisatorisk ændringsledelse.
- Den procesorienterede virksomhed, Evaluering af
procesmodenhed,
- Implementering af løsninger i organisationen
- Nye former for ledelsesprocesser
|
Undervisningsformer |
30 lektioner |
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Onsdag 17.10-19.45 i uge 35-41 og
43-45
|
Foreløbig litteratur |
-
Veje til Fornyelsen, Kristian D. Ambeck & Peter Beyer,
Samfundslitteratur, 1999
Samarbejde mellem organisationer, collaborative engineering; Beyer,
Peter; Kim P. Jørgensen; Samfundslitteratur, 2008
Værdibaseret ledelse 3. udgave, Peter Beyer, Forlaget Thomson,
2006
The Process Audit; Hammer, Michael, Harvard Business Review; april
2007
Configuring value for competitive advantage: on chains, shops, and
networks; Charles B. Stabell & Øystein D. Fjeldstad; Strategic
management Journal, Vol 19 1998
Actors and structure in is projects: what makes implementation
happen; Finn Borum & John K. Christiansen; Scandinavian Journal
Management Vol. 9 no. 1 1993
|