2015/2016 DIP-DOPLV1117U Neuropsykologi - ledelse, udvikling og innovation
English Title | |
Neuropsykologi - ledelse, udvikling og innovation |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ØP)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kursusadministration: hdop@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 19-03-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden
De studerendes centrale viden omfatter: • Ud fra nyere teori om ledelsespsykologi og hjerneforskning (neuroscience) giver faget de studerende en forskningsbaseret viden om teorier, metoder og praksis indenfor feltet. De studerende bibringes bl.a. viden om dynamiske-, kognitive-, sociale processer samt om koordinerings- og styringsprocesser. • På det praktiske plan sættes de studerende i stand til at forstå og reflektere over en lang række modeller og værktøjers anvendelse i organisationer samt på gruppe- og individniveau. Færdigheder De studerendes centrale færdigheder omfatter at kunne: • Anvende metoder og teorier indenfor området til bl.a. at forstå og deltage i processer omkring problemløsning, læring, arbejdstilrettelægning, coaching, videnskabelse, organisatorisk forandring, holdningsbearbejdelse, forhandlinger og konflikthåndtering mv. • Vurdere teoretiske og praktiske problemstillinger med udgangspunkt i en ledelsespsykologisk tilgang samt kunne begrunde og vælge relevante analyse- og løsningsmodeller. • Formidle problemstillinger og løsningsmodeller indenfor det ledelsespsykologiske område til både fagfæller og ikke-specialister. Kompetencer De studerendes centrale kompetencer består i at kunne: • Håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i både studie- og arbejdssammenhæng ud fra den teoretiske og metodemæssige indsigt i psykologiske, hjernemæssige og sociale processer som de studerende erhverver i faget. • Udvikle indsigt i egne styrker og begrænsninger samt i mulighederne for at udvikle givende relationer til andre og herigennem bidrage til organisationens overordnede effektivitet. • Kunne identificere egne læringsbehov og strukturere egen læring i forskellige læringsmiljøer gennem den selvindsigt som faget giver.
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Formål
Faget har til formål at udvikle de studerende til bedre at møde og håndtere de udfordringer, der eksisterer i dagens og morgendagens organisationer, herunder:
Indhold
Faget er organiseret som en læringsproces, hvor de studerende er en del af både en fælles og en individuel proces, hvor de bærende elementer er dialog, aktiviteter, refleksion, fordybelse, samt praktisk applicering. De enkelte lektioner understøttes af cases, personlige erfaringer og forskellige typer af audiovisuelle indslag.
For at optimere indlæringen forventes det, at deltagerne aflevere 150-300 ords refleksioner over hele eller dele af en modul, og det skal være underviseren i hænde før næste moduls gennemførelse. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
28 lektioner | |||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Undervisningstidspunkt: Tirsdag kl. 17.10-20.40 i uge 35-41 |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Faget er krævende – både i henhold til at arbejde inden for nye
paradigmer, men også i forhold til pensum. Faget har tre
grundbøger:
|