2015/2016
DIP-DOPLV1118U Performance management
English Title |
Performance
management |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
10 ECTS |
Type |
Valgfag |
Niveau |
Diplom |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
|
Kursusansvarlig |
- Ivar Friis - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi
(PEØ)
|
Kursusadministration:
hdop@cbs.dk |
Primære
fagområder |
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
- Økonomi/Economics
|
Sidst opdateret den
19-03-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden
På det teoretiske område udvikles de studerendes viden, så de kan
analysere performance management problemer
Færdigheder
På det praktiske niveau udvikles de studerendes færdigheder, så de
bedre vil være i stand til at løse praktiske problemstillinger.
Kompetencer
De studerendes kompetencer udvikles i retning af at kunne kombinere
teori og praksis i form af at belyse komplekse performance
management og komme med løsningsforslag.
Eksamensmål: For at opnå karakteren 12 for projektet skal den
studerende kunne:
- Opstille og argumentere for en velafgrænset relevant
selvstændig problemformulering
- Afgrænse besvarelsen således, at projektets analyser og
diskussioner er relevante, nødvendige og dækkende for at kunne
besvare problemformuleringen
- Skabe en sammenhæng imellem problemformulering, afgrænsning og
disposition således at besvarelsen fremstår logisk i lyset af
problemformuleringen.
- Demonstrere kendskab til og anvendelse af relevante begreber,
modeller, perspektiver og teorier fra det fag som projektet tager
udgangspunkt i.
- Diskutere og begrunde valg og fravalg både med hensyn til
emneafgrænsning, teori, metode og empiri.
- Skabe sammenhæng imellem valg af teori og empiri, f.eks. ved at
teorien anvendes i analysen af empirien.
- Dokumentere og/eller argumentere for analysens påstande i
analyse og konklusion.
- Formulere sig i skrift på en saglig og let tilgængelig
måde.
|
Forudsætninger for at deltage i
kurset |
1. år af HD-ØP skal være
bestået |
Prøve/delprøver |
Performance
management:
|
Prøvens ECTS |
10 |
Prøveform |
Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt
Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve,
at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven;
inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en
helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle
mundtlige præstation. |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 30 sider |
Opgavetype |
Rapport |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og
tidspunkt.
30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og
begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og bi-eksaminator |
Eksamensperiode |
Vinter, Ordinær eksamen i december. Reeksamen i
januar. |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Formål
Faget er til dels et progressionsfag til økonomistyringsfaget fra
1. semester, men med et større fokus på non-finansielle målinger og
de motivationsmæssige aspekter ved at ’lede gennem tal’ og
incitamenter. Formålet med faget er at udvikle de studerendes syn
på de udfordringer, der opstår i forbindelse med at udvikle
performance management systemer.
Indhold
Faget er bygget op omkring 3 overordnede temaer:
- Præstationsmålingssystemer: Her sættes vægt på
udviklingen af især ikke-finansielle målesystemer (for eksempel
BSC). Med udgangspunkt i spilteorien og cases fra praksis
illustreres en række styringsmæssige udfordringer med at designe og
bruge præstationsmålingssystemer til at implementere
organisationers målsætninger.
- Subjektive evalueringer: De fleste performance
management systemer gør brug af en stor del af ledernes vurdering,
når de ansattes præstationer evaluereres. Fordele og ulemper ved
subjektive evalueringer gennemgås.
- Performance management: psykologiske og kulturelle
forhold: Præstationsmålingssystemer kan ikke implementeres
succesfuldt, hvis der ikke i implementeringen medtænkes, hvordan de
ansatte modtager denne måde at lede på. I dette tema fokuseres især
på de ansattes indre motivation og, hvordan
præstationsmålingssystemer relateres til virksomhedens kultur.
Undervisningen vil være baseret på dialogundervisning, præsentation
af cases, oplæg fra praksis og summeøvelser.
|
Undervisningsformer |
30 lektioner |
Yderligere oplysninger |
Undervisningstidspunkt: Torsdag kl. 8:00-13:20 i uge 35,
38, 39, 41 og 43
|
Foreløbig litteratur |
Diverse artikler
|
Sidst opdateret den
19-03-2015