2015/2016  DIP-DORGV2012U  Ledelsesrådgivning og procesfacilitering

Starttidspunkt Efterår
Min. antal deltagere 25
Max. antal deltagere 50
Studienævnet for HD (ORG)
  • Jakob Westh - Institut for Organisation (IOA)
Administrationen: hdo@cbs.dk
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 18-03-2015
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Viden:
- Den studerende skal have en konkret forståelse af hvad procesfacilitering og ledelsesrådgivning er.
- Den studerende skal have en forståelse for en sammenhæng mellem organisatoriske fænomener (såsom struktur, kultur, ledelse og magt) og så procesfacilitering og ledelsesrådgivning.
- Den studerende skal kunne skelne mellem procesfacilitering og ledelsesrådgivning som to typer af ledelsesunderstøttende teknikker.

Færdigheder:
Efter at have gennemført faget, skal den studerende være i stand til at:
- Beskrive de centrale og kritiske elementer og tidspunkter i et rådgivnings- og/eller faciliteringsforløb og herunder kunne argumentere for og sammensætte de bedste processer taget et konkret organisatorisk og menneskeligt ressourcebehov in mente.
- Redegøre for hvordan en vellykket rådgivning/​facilitering kan værdiansættes.
- Demonstrere hvordan klassiske ledelsesværktøjer og -teorier er afgørende for at levere god rådgivning og/eller facilitering.
- Forklare hvordan rådgivning og facilitering som faglighed kan øve indflydelse på en organisatorisk praksis
- Forholde sig kritisk til de forudsætninger og antagelser, der lægges til grund for klassisk ledelsesrådgivning og procesfacilitering.

Kompetencer:
- Den studerende skal kunne applicere relevant teori på sin problemstilling.
- Den studerende skal kunne analysere hensigtsmæssigheden af valget af en bestemt procesfacilitering og/eller ledelsesrådgivning.
- Den studerende skal kunne udlede hvornår det er hensigtsmæssigt med procesfacilitering og hvornår det er hensigtsmæssigt med ledelsesrådgivning
Forudsætninger for at deltage i kurset
Udbydes kun til HDO studerende
Ledelsesrådgivning og procesfacilitering:
Prøvens ECTS 5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Opgavetype Synopsis
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Forberedelse Uden forberedelse
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter, Uge 49
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Bestemmelser for syge-/omprøve er det samme som ved den ordinære eksamen.

Faget skal sætte den studerende i stand til både fra en teoretisk og en praktisk vinkel, at forholde sig (også kritisk) til de to begreber: Ledelsesrådgivning og Procesfacilitering. Begge begreber er centrale i udviklingen af organisationer, ledere og/eller medarbejdere.

Formålet er dermed at gøre den reflekterende praktiker opmærksom på, hvilke teorier, tilgange og værktøjer de kan benytte sig af – enten hvis de selv bestiller ledelsesrådgivning/facilitering eller hvis de selv skal levere udviklingsaktiviteter i en organisatorisk kontekst.

Det er en almindelig praksis i organisationer at gøre brug af ekstern ekspertise og rådgivning i forbindelse med løsningen af komplekse opgaver. Der er flere større og mindre virksomheder, der lever af levere denne form for ydelser.

Uanset om det er hjælp til strategi, ledelse, kultur, magt, forandring, økonomi, struktur, kommunikation, sociale relationer og strukturer, meningsdannelse, mv., så lader det til at der findes midler til at hyre ekstern eksperthjælp. Og det er selvom udviklingsmidler er få og dyre for organisationer.

Men ledelsesrådgivning og procesfacilitering er ikke alene noget eksterne konsulenter kan være behjælpelig med. Det er også en faglighed som interne konsulenter, ledere og medarbejdere i en organisation kan levere.

Faget vil beskæftige sig med og udfolde fem områder:

• Rollen som ledelsesrådgiver og procesfacilitator
  • De typiske faser i en ledelsesrådgivning og en procesfacilitering
  • Beslutningsprocesser
  • Centrale værktøjer til ledelsesrådgivning og procesfacilitering
  • Kritisk forholdelse til ledelsesrådgivning og procesfacilitering som organisatoriske praksisser

Den studerende tilegner sig derfor:

• Viden om best practice(s) for ledelsesrådgivning og procesfacilitering
  • Indsigt der styrker egen rolle
  • Mulighed for at styrke egen organisations beslutninger
  • Perspektiver på fremtidige udfordringer inden for ledelsesrådgivning og procesfacilitering som disciplin

Evnen til at se de udfordringer, der er indlejret i et hvilket som helst rådgivnings- eller faciliteringsforløb

Faget udfoldes over fire undervisningsgange gennem pensum, forelæsninger, plenumdiskussioner, cases, gæsteforelæsning, udfoldelse af de studerendes egen praksis igennem konkrete eksperimenter imellem undervisningsgangene, mv.

Det forventes, at den studerende undervejs systematisk får opsamlet erfaring omkring ledelsesrådgivning og procesfacilitering fra egen organisatorisk praksis.

Undervisningen understøttes af besøg fra eksterne med praksiserfaring omkring ledelsesrådgivning og procesfacilitering. Derudover vil audiovisuelle indslag og andre interaktive elementer blive indarbejdet.

Se en videopræsentation af valgfaget her

Undervisningstidspunkter:

- Fredag den 21. august 2015 kl. 8.00 til 16.00

- Lørdag den 12. september 2015 kl. 9.00 til 15.00
- Fredag den 9. oktober 2015 kl. 8.00 til 16.00

- Lørdag den 7. november 2015 kl. 9.00 til 15.00

Holdstørrelse:
Der er plads til max 50 på dette hold.

Kommer senere

Sidst opdateret den 18-03-2015