2015/2016 DIP-DORGV2012U Ledelsesrådgivning og procesfacilitering
English Title | |
Ledelsesrådgivning og procesfacilitering |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Min. antal deltagere | 25 |
Max. antal deltagere | 50 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (ORG)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Administrationen: hdo@cbs.dk | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 18-03-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Viden:
- Den studerende skal have en konkret forståelse af hvad procesfacilitering og ledelsesrådgivning er. - Den studerende skal have en forståelse for en sammenhæng mellem organisatoriske fænomener (såsom struktur, kultur, ledelse og magt) og så procesfacilitering og ledelsesrådgivning. - Den studerende skal kunne skelne mellem procesfacilitering og ledelsesrådgivning som to typer af ledelsesunderstøttende teknikker. Færdigheder: Efter at have gennemført faget, skal den studerende være i stand til at: - Beskrive de centrale og kritiske elementer og tidspunkter i et rådgivnings- og/eller faciliteringsforløb og herunder kunne argumentere for og sammensætte de bedste processer taget et konkret organisatorisk og menneskeligt ressourcebehov in mente. - Redegøre for hvordan en vellykket rådgivning/facilitering kan værdiansættes. - Demonstrere hvordan klassiske ledelsesværktøjer og -teorier er afgørende for at levere god rådgivning og/eller facilitering. - Forklare hvordan rådgivning og facilitering som faglighed kan øve indflydelse på en organisatorisk praksis - Forholde sig kritisk til de forudsætninger og antagelser, der lægges til grund for klassisk ledelsesrådgivning og procesfacilitering. Kompetencer: - Den studerende skal kunne applicere relevant teori på sin problemstilling. - Den studerende skal kunne analysere hensigtsmæssigheden af valget af en bestemt procesfacilitering og/eller ledelsesrådgivning. - Den studerende skal kunne udlede hvornår det er hensigtsmæssigt med procesfacilitering og hvornår det er hensigtsmæssigt med ledelsesrådgivning |
|||||||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||||||
Udbydes kun til HDO studerende | |||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||
Faget skal sætte den studerende i stand til både fra en teoretisk og en praktisk vinkel, at forholde sig (også kritisk) til de to begreber: Ledelsesrådgivning og Procesfacilitering. Begge begreber er centrale i udviklingen af organisationer, ledere og/eller medarbejdere.
Formålet er dermed at gøre den reflekterende praktiker opmærksom på, hvilke teorier, tilgange og værktøjer de kan benytte sig af – enten hvis de selv bestiller ledelsesrådgivning/facilitering eller hvis de selv skal levere udviklingsaktiviteter i en organisatorisk kontekst. Det er en almindelig praksis i organisationer at gøre brug af ekstern ekspertise og rådgivning i forbindelse med løsningen af komplekse opgaver. Der er flere større og mindre virksomheder, der lever af levere denne form for ydelser.
Uanset om det er hjælp til strategi, ledelse, kultur, magt, forandring, økonomi, struktur, kommunikation, sociale relationer og strukturer, meningsdannelse, mv., så lader det til at der findes midler til at hyre ekstern eksperthjælp. Og det er selvom udviklingsmidler er få og dyre for organisationer.
Men ledelsesrådgivning og procesfacilitering er ikke alene noget eksterne konsulenter kan være behjælpelig med. Det er også en faglighed som interne konsulenter, ledere og medarbejdere i en organisation kan levere.
Faget vil beskæftige sig med og udfolde fem områder:
Den studerende tilegner sig derfor:
Evnen til at se de udfordringer, der er indlejret i et hvilket som helst rådgivnings- eller faciliteringsforløb |
|||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||
Faget udfoldes over fire
undervisningsgange gennem pensum, forelæsninger,
plenumdiskussioner, cases, gæsteforelæsning, udfoldelse af de
studerendes egen praksis igennem konkrete eksperimenter imellem
undervisningsgangene, mv.
Det forventes, at den studerende undervejs systematisk får opsamlet erfaring omkring ledelsesrådgivning og procesfacilitering fra egen organisatorisk praksis. Undervisningen understøttes af besøg fra eksterne med praksiserfaring omkring ledelsesrådgivning og procesfacilitering. Derudover vil audiovisuelle indslag og andre interaktive elementer blive indarbejdet. |
|||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||
Se en videopræsentation af valgfaget her
Undervisningstidspunkter: - Fredag den 21. august 2015 kl. 8.00 til 16.00 - Lørdag den 12. september 2015 kl. 9.00 til 15.00
- Lørdag den 7. november 2015 kl. 9.00 til 15.00
|
|||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||
Kommer senere |