2015/2016 DIP-DREGV1036U Accounting Information Systems
English Title | |
Accounting Information Systems |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studieadministrator:
Pia Clasen Mail: pc.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-04-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Fagets mål er at give de studerende
grundlæggende kompetencer indenfor området
’regnskabsinformationssystemer’, herunder at bibringe de studerende
en teoretisk platform, der kan fungere som udgangspunkt for at
analysere og løse praktiske problemstillinger knyttet til design og
brug af disse systemer.
Fokus er på de kontekstuelle faktorer, der er bestemmende for valg af systemets design. Heri indgår også en diskussion af de aktører, der bør indgå i denne proces, samt deres rolle i planlægning og opfølgning på systemets funktionalitet og dets bidrag til opfyldelse af organisatoriske målsætninger. Den overordnede ide med faget, er at gøre de studerende operative indenfor områderne økonomisk planlægning og opfølgning i private såvel som offentlige virksomheder. |
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Progressionsvalgfag som kun udbydes til HDR, HDØP, HDSCM studerende | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Indhold: Fagets indhold kan opdeles i 4 distinkte kategorier:
Pædagogik: Det grundlæggende pædagogiske fokus er at sikre, at de studerende har grundlæggende viden om regnskabsinformationssystemer. Der anvendes en anerkendt lærebog fra forlaget Pearson til formålet samt Pearson's E-learning tool: 'MyAccountingLab' og tilhørende cases til at illustrere, hvorledes teori og de tilknyttede koncepter og begreber kan anvendes i praksis. Desuden gør kurset brug af gæsteforelæsere, der beskæftiger sig med design og brug af regnskabsinformationssystemer i praksis. |
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Kurset er baseret på 36
konfrontationstimer med hold af max 40 studerende.
Hver lektion af 3 timers varighed tager udgangspunkt i udvalgte kapitler af pensum, samt cases der indeholder en af flere teoretiske pointer fra det relevante pensum. En standard lektion indeholder ca. 2 timers forelæsning og interaktion mellem de studerende, og undervisningen efterfølges af en times case-analyse og diskussion af case. Faget forudsætter således forberedelse og aktiv deltagelse af de studerende. |
|||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Undervisning kl. 17.10 - 19.45 Tirsdage og torsdage uge 34 - 38 |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på E-campus og CBS learn juli/august |
Sidst opdateret den
27-04-2015