2015/2016 DIP-DREGV1048U Videregående Strategisk ledelse
English Title | |
Advanced Strategic Management |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 30 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (REØ)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Studiesekretær:
Birgitte Skov Mail: bs.acc@cbs.dk |
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 12-03-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Fagets mål er, at give de studerende
adgang til at bedømme en virksomheds situation og kontekst og med
udgangspunkt heri tilrettelægge en strategiudviklingsproces.
Endvidere er det fagets mål at vise, hvordan arbejdet med strategi,
organisation, ledelse og økonomistyring er forskelligt i
forskellige typer af organisationer. Faget viser herved, hvordan
arbejdet med strategi og ledelse finder sted under usikkerhed i
komplekse og uforudsigelige omgivelser.
Fagets progression ligger i at gå dybt i tilrettelæggelsen af ledelsesprocesser ud fra den situation og kontekst som organisationen befinder sig i. Dertil kommer, at der fokuseres på uddrag af nogle af strategifagets mest klassiske original tekster.
|
|||||||||||||||||||||||
Forudsætninger for at deltage i kurset | |||||||||||||||||||||||
Valgfag som kun udbydes til alle HD 2.dels linjer. | |||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Faget lægger ud med at se på, hvordan vi kan få et overblik over
en virksomheds problemer og muligheder ved at finde ud af, hvilken
type af organisation, der er tale om. Vi ser på Mintzbergs fem
organisatoriske arketyper, nemlig den nystartede virksomhed, den
modne virksomhed, den professionelle servicevirksomhed, den
innovative virksomhed og den divisionaliserede virksomhed. I
tilknytning hertil præsenteres Mintzbergs ideer om sammenhængen
imellem forskellige former for strategier (strategi som en plan,
position, plot, perspektiv og som et mønster af handlinger) og
forskellige typer af kontekster, herunder den simple/komplekse og
stabile/ dynamiske kontekst samt variationer heraf.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen består af en kombination af forelæsninger, gruppearbejder, studenterindlæg og klassediskussioner. Det forudsættes, at de studerende forud for undervisningen har læst de kapitler og cases i lærebøgerne, som behandles. Endvidere forudsættes det, at de studerende er villige til at præsentere cases og tekststykker i undervisningen. | |||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||
Undervisningen:
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Litteraturen offentliggøres på E-campus og CBS learn juli/august |