2015/2016 DIP-DSCMV1015U Strategisk Indkøb
English Title | |
Strategic Purchasing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-03-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Fagets formål er at give den
studerende viden, færdigheder og kompetencer inden for centrale
modeller og methoder der danner grundlag for organisationers
strategiske indkøbsstyring.
Viden: Faget giver den studerende en forskningsbaseret viden om indkøbets centrale rolle og opgaver i organisationer. Herudover tilvejebringer faget den studerende viden om en bred vifte af metoder og modeller som kan bringes i anvendelse til analyse og udvikling af virksomhedens indkøbsorganisering og indkøbsprocesser, med henblik på at udvikle disse i en mere strategisk retning. Færdigheder: Den studerendes centrale færdigheder består i at kunne: • Forstå hvordan indkøb kan skabe værdi for organisationer. • Forstå indkøbets forskellige roller i organisationer samt hvordan disse roller kan udvikle sig over tid. • Forstå og vurdere hvordan indkøbsorganisationer og kompetencer kan defineres, analyseres og måles. • Forstå og vurdere hvordan indkøbsperformance kan defineres, analyseres og måles. • Forstå og vurdere hvordan indkøbsprocesser kan defineres, analyseres og måles. • Forstå og vurdere anvendelsen af fagets category management og sourcing principper og modeller. • Forstå og sammenligne fagets metoder og modeller til analyse af virksomhedens forskellige indkøbstyper. • Forstå og vurdere indkøbsstrategier. Kompetencer: Den studerendes centrale kompetencer består i at kunne identificere, analysere og konstruere forslag til strategisk udvikling af organisationers indkøbsfunktioner og indkøbsprocesser. Med denne kompetence får den studerende fundamentet til at kunne indgå i både traditionelle og mere udviklingsorienterede opgaver indenfor strategisk indkøb og sourcing i en arbejdsmæssig sammenhæng. |
|||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||
Faget kan opdeles i tre hovedområder.
|
|||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||
Faget er baseret på dialogforelæsninger og case diskussioner hvor den underliggende teoretisering eksemplificeres gennem anvendelse af illustrative cases. Der må påregnes en høj grad af involvering fra den studerende i forbindelse med præsentation og diskussion af cases og problemstillinger. | |||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi Studieadministrator: Pernille
Nielsen pen.om@cbs.dk
Efterår 2015: Undervisning ligger torsdage kl. 18.05 - 20.40 i uge 36 - 44 (ingen undervisning i uge 42) |
|||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||
Van Weele, A. (2014). Purchasing and Supply Chain
Management, Cengage Learning, London, Sixth edition.
|