English   Danish

2015/2016  DIP-DSCMV1021U  International Shipping og Logistik

English Title
International Shipping og Logistik

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 10 ECTS
Type Valgfag
Niveau Diplom
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Max. antal deltagere 60
Studienævn
Studienævnet for HD (SCM)
Kursusansvarlig
  • Aseem Kinra - Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi (PEØ)
Primære fagområder
  • Globalisering og international virksomhed/Globalization and international business
  • Supply chain management and logistik/Supply chain management and logistics
Sidst opdateret den 27-03-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal efter kurset kunne forstå, forklare og diskutere -
• International godstransport i en globaliseret verden samt de problemstillinger, der opstår i forbindelse hermed.
• De vigtige berøringsflader mellem containershipping, tredjeparts logistiskleverandører (3PL) og supply chain management for international transport.
• Kunde- og leverandørudfordringer i relation til containershipping og 3PL i den internationale forsyningskæde.

Færdigheder:
Den studerende vil oparbejde et nøje kendskab til:
• De internationale transportformer og udbyderne af transport & logistisk
• De overordnede internationale logistikopgaver (processer, funktioner og aktiviteter)
• Relationerne mellem rederierne som udbydere og transportvirksomhederne som købere
• Ledelse i logistik og forsyningskæder samt strategiimplementering

Kompetencer:
Kurset vil give den studerende ekspertise inden for strategier og strukturer i den internationale shipping- og logistikbranche, som vil udvikle deres lederegenskaber.
Prøve/delprøver
International Shipping og Logistik:
Prøvens ECTS 10
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Type opgave kan skrives Individuelt/grupper på 2-3 studerende og efterfølges af en individuel mundtlig prøve.
Jvnf. studieordningens §6 stk. 6 er der også mulighed for en helt individuel prøve.
Omfang af skriftligt produkt Max. 10 sider
Minimum 5 sider. Synopsis afleveres elektronisk på CBSLearn. Mere information følger fra studieadministrationen.
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter, Fastsættes i studievejledningen på e-campus.
Rettidig framelding til eksamen fastsættes i studievejledningen på e-campus.
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Fastsættes i studievejledningen på e-campus
Rettidig framelding til eksamen fastsættes i studievejledningen på e-campus.
Beskrivelse af eksamensforløbet

Ved den mundtlige eksamen redegør den studerende kort (højst 5 minutter) for problemstillingen og præsenterer efterfølgende et teoribaseret løsningsforslag. Derefter stiller eksaminator spørgsmål til såvel løsningen som den mere generelle opfyldelse af fagets målsætninger. Der kan med fordel medbringes uddelingskopier af powerpoint slides som kan understøtte fremlæggelsen. Der lægges vægt på, at den studerende frit kan anvende og diskutere begreber og modeller fra hele pensum til belysning af problemstillingen. Desuden skal den studerende også kunne relatere disse begreber og modeller i forhold til hinanden.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Globaliseringen betyder stigende international handel. Hvor der i århundreder har været købt og solgt i fjerne egne af kloden, lægger virksomhederne nu også produktion i udlandet. Virksomhederne er derfor nu ofte komplekse globale netværk af indkøbs-, produktions- og salgsenheder. Det stiller store krav til virksomheden at forstå dynamikken i de globale transportkæder. Især forståelsen af logistikudbydernes og rederiernes rolle har en afgørende faktor for at sikre virksomheden en fortsat effektiv supply chain og ikke mindst bevarelsen af konkurrencekraften.

 

Valgfaget International Shipping og Logistik tager udgangspunkt i globalisering som fænomen og sigter på at give den studerende værktøjer til at analysere og tackle de udfordringer, der opstår når mange aktører er med til at håndtere og påvirke virksomhedens globale varestrømme. Derudover sigter faget på at give den studerende en forståelse for, hvordan de selv, som kommende ledere af en virksomheds supply chain, kan udfordre fx speditionsvirksomhedernes håndtering af den globale varestrøm, til gavn for virksomhedens egen effektivisering.

Indledningsvis gennemgås den kundeorienterede virksomheds behov for varestrømme, samt logistik og transportsystemers rolle i denne opgave. Dernæst introduceres de grundlæggende elementer og vigtigste aktører i international containerskibsfart, og de udfordringer som lige nu gør sig gældende. Endvidere præsenteres den studerende for ”hub-and-spoke” systemteori som forklaring på opbygningen af internationale transport- og forsyningskæder, hvor vi gennemgår deres kompleksitet og udfordringer. Set med en tredjeparts logistikleverandørs fokus på den globale forsyningskæde, præsenteres de studerende efterfølgende for globaliseringens effekt på kundebehov, udbud og efterspørgsel og for, hvordan evolutionære økonomiske teorier kan bruges som forklaring og optimering af den internationale logistik.

 

Derpå ses globale udfordringer i spændingsfeltet mellem rederierne, tredjepart logistikselskaberne og deres kunder. Herunder diskuteres det også, hvordan leverandørerne til 3Pl influerer på dette spændingsfelt. Derpå er det tid til at diskutere ledelse af fremtidens logistikstrategier og fremtidstrends, som ethvert rederi eller 3PL skal kunne forholde sig til i den fremadrettede komplekse globale forsyningskæde.

Undervisningsformer
Faget består af i alt 33 lektioner (10 Ects). Forelæsninger (in/eksterne), klassedialog, casestudier, gruppearbejde og præsentationer. Faget bruger eksterne forelæsere og eksperter på udvalgte områder for at gøre indhold og undervisning så spændende og indholdsrigt som overhovedet muligt. Der er tale om anvendelsen af informationsteknologi til fagets pædagogik og tilførselen af et internationalt perspektiv til faget.
Yderligere oplysninger

For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi

Studieadministrator Pernille Nielsen pen.om@cbs.dk
Fagansvarlig Aseem Kinra aki .om@cbs.dk 

 

Mandags undervisning fra kl 18.05 - 20.40 i ugerne: 36, 39 - 41,43-46.
Lørdags undervisning fra kl. 10.45 - 16.05 i uge 38. 
Undervisningen starter i uge 36 og slutter i uge 46. Der er ingen undervisning i uge 37 og 42.

Foreløbig litteratur

Kinra, Aseem (red.): Kompendium til faget International Logistik HD i Supply Chain Management. Efterår 2015. Kompendiet består af udvalgte bog kapitler, artikler og cases.
 

Sidst opdateret den 27-03-2015