2015/2016 DIP-DSCMV1021U International Shipping og Logistik
English Title | |
International Shipping og Logistik |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 10 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Diplom |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 60 |
Studienævn |
Studienævnet for HD (SCM)
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 27-03-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal efter kurset kunne
forstå, forklare og diskutere -
• International godstransport i en globaliseret verden samt de problemstillinger, der opstår i forbindelse hermed. • De vigtige berøringsflader mellem containershipping, tredjeparts logistiskleverandører (3PL) og supply chain management for international transport. • Kunde- og leverandørudfordringer i relation til containershipping og 3PL i den internationale forsyningskæde. Færdigheder: Den studerende vil oparbejde et nøje kendskab til: • De internationale transportformer og udbyderne af transport & logistisk • De overordnede internationale logistikopgaver (processer, funktioner og aktiviteter) • Relationerne mellem rederierne som udbydere og transportvirksomhederne som købere • Ledelse i logistik og forsyningskæder samt strategiimplementering Kompetencer: Kurset vil give den studerende ekspertise inden for strategier og strukturer i den internationale shipping- og logistikbranche, som vil udvikle deres lederegenskaber. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||||||||
Globaliseringen betyder stigende international handel. Hvor der i århundreder har været købt og solgt i fjerne egne af kloden, lægger virksomhederne nu også produktion i udlandet. Virksomhederne er derfor nu ofte komplekse globale netværk af indkøbs-, produktions- og salgsenheder. Det stiller store krav til virksomheden at forstå dynamikken i de globale transportkæder. Især forståelsen af logistikudbydernes og rederiernes rolle har en afgørende faktor for at sikre virksomheden en fortsat effektiv supply chain og ikke mindst bevarelsen af konkurrencekraften.
Valgfaget International Shipping og Logistik tager udgangspunkt i globalisering som fænomen og sigter på at give den studerende værktøjer til at analysere og tackle de udfordringer, der opstår når mange aktører er med til at håndtere og påvirke virksomhedens globale varestrømme. Derudover sigter faget på at give den studerende en forståelse for, hvordan de selv, som kommende ledere af en virksomheds supply chain, kan udfordre fx speditionsvirksomhedernes håndtering af den globale varestrøm, til gavn for virksomhedens egen effektivisering. Indledningsvis gennemgås den kundeorienterede virksomheds behov for varestrømme, samt logistik og transportsystemers rolle i denne opgave. Dernæst introduceres de grundlæggende elementer og vigtigste aktører i international containerskibsfart, og de udfordringer som lige nu gør sig gældende. Endvidere præsenteres den studerende for ”hub-and-spoke” systemteori som forklaring på opbygningen af internationale transport- og forsyningskæder, hvor vi gennemgår deres kompleksitet og udfordringer. Set med en tredjeparts logistikleverandørs fokus på den globale forsyningskæde, præsenteres de studerende efterfølgende for globaliseringens effekt på kundebehov, udbud og efterspørgsel og for, hvordan evolutionære økonomiske teorier kan bruges som forklaring og optimering af den internationale logistik.
Derpå ses globale udfordringer i spændingsfeltet mellem rederierne, tredjepart logistikselskaberne og deres kunder. Herunder diskuteres det også, hvordan leverandørerne til 3Pl influerer på dette spændingsfelt. Derpå er det tid til at diskutere ledelse af fremtidens logistikstrategier og fremtidstrends, som ethvert rederi eller 3PL skal kunne forholde sig til i den fremadrettede komplekse globale forsyningskæde. |
|||||||||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||||||||
Faget består af i alt 33 lektioner (10 Ects). Forelæsninger (in/eksterne), klassedialog, casestudier, gruppearbejde og præsentationer. Faget bruger eksterne forelæsere og eksperter på udvalgte områder for at gøre indhold og undervisning så spændende og indholdsrigt som overhovedet muligt. Der er tale om anvendelsen af informationsteknologi til fagets pædagogik og tilførselen af et internationalt perspektiv til faget. | |||||||||||||||||||||||||||||
Yderligere oplysninger | |||||||||||||||||||||||||||||
For yderligere information kontakt Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi Studieadministrator Pernille
Nielsen pen.om@cbs.dk
Mandags undervisning fra kl 18.05 - 20.40 i ugerne: 36, 39
- 41,43-46.
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||||||||
Kinra, Aseem (red.): Kompendium til faget International Logistik
HD i Supply Chain Management. Efterår 2015. Kompendiet består af
udvalgte bog kapitler, artikler og cases.
|