For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: - At den studerende tilegner sig et
overblik over retsreglerne inden for kursets fagområde, så-ledes
den studerende bliver i stand til at analysere og redegøre for
systematik, grundprincip-per og begrebsdannelser inden for den
formelle indkomstbeskatning i henseende til skatte-processen
(skatteforvaltningen, -processen og -strafferetten) i et klart og
korrekt juridisk sprog.
- - At den studerende opnår et indgående kendskab til den skatte-
og forvaltningsretlige lovgiv-ning om skatteforvaltning,
skattekontrol og skattestrafferet med tilhørende teori og
praksis.
- - At den studerende kan placere kursets fagområde inden for
forvaltningsretten og den øvrige skatteret.
- - At den studerende er i stand til at fremkomme med begrundede
løsninger på juridiske pro-blemer inden for kursets fagområde,
herunder særligt inden for skattesagens gang.
- - At den studerende selvstændigt kan redegøre for udvalgte
emneområder inden for kursets fagområde i henseende til lovgivning,
teori og praksis.
- - At den studerende kan analysere og give en begrundet
besvarelse af samtlige relevante rets-spørgsmål inden for kursets
fagområde på grundlag af praktiske eksempler.
- - At den studerende kan beherske den juridiske metode og være i
stand til at analysere pro-blemstillinger inden for faget og vise,
hvordan konkrete eksempler kan løses fagligt korrekt ved
anvendelsen af de relevante retskilder inden for
retsområdet.
|
SKATTEFORVALTNING, -PROCES, -KONTROL OG
-STRAFFERET:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Mundtlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Varighed |
20 min. pr. studerende, inkl. votering,
karaktergivning og begrundelse |
Forberedelse |
Uden forberedelse |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Efterår |
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær
prøve
|
|
Skatteprocessen indtager en stadig mere fremtrædende plads
i skatteretten. Kursets formål er at give de studerende et
indgående kendskab til og forståelse for den formelle skatteret,
herunder de generelle frist-, forældelses- og sagsbehandlinger i
den almindelige forvaltningsret, samt de særlige regler herom på
skatterettens område.
Skatteforvaltningslovens regler om en skattesags gang fra
skatteansættelsen i skatteforvaltningen over klagemyndighederne i
skatteankenævn og Landsskatteretten til den endelige afgørelse ved
domstolene aktualiserer stadig flere retlige problemer for
rådgivere, myndigheder og domstole. Kurset vil endvidere se på
betydningen af den nye skatteforvaltningslov og dens nye
klagesystem.
Skatteansættelsen foretages på grundlag af selvangivelsen og de
kontroloplysninger, som i stadigt stigende omfang er pålagt i
skattekontrolloven. Myndighedernes muligheder for skattekontrol af
indgivne oplysninger er navnlig i de senere år udvidet betydeligt
uden, at dette har medført en reduktion af "sort
arbejde", "undergrundsøkonomi" eller andre
skatteunddragelser. Samtidig er der sket en udvikling imod, at SKAT
foretager hurtigere og hurtigere anmeldelser, hvis der er opdaget
fejl og mangler, uden at den materielle skattesag prøves gennem
alle instanser først. Derfor bliver skatteprocessen endnu mere
interessant, når den materielle skattekonflikt skal løses i det
strafferetlige system.
Kurset gennemføres i 3 skatteretlige moduler:
Skatteforvaltning og -proces:
Dette modul omfatter en gennemgang af de forskellige
skattemyndigheders organisation og kompetence. De studerende skal
have viden om sagsbehandlingsreglerne, og de skal kende
konsekvenserne af sagsbehandlingsfejl. De studerende skal endvidere
derfor have viden om skatterettens almindelige og særlige
retskilder.
Endvidere gennemgås reglerne for skattemyndighedernes behandling af
selvangivelsen og den heraf følgende skatteansættelse, reglerne for
klage og domstolskontrol m.m. Sidst gennemgås reglerne for
myndighedernes genoptagelse og ændring af tidligere års
skatteansættelse.
Skattekontrol:
Dette modul omfatter skattekontrollen i bred forstand, dvs.
reglerne for myndighedernes kontrol af selvangivelser, regnskaber
m.m.
Skattestrafferetten:
Dette modul omfatter de strafferetlige sanktioner ved overtrædelse
af skattelovgivningen, herunder navnlig skattesvig, udbetaling af
indkomst uden indeholdelse af kildeskat m.m.
Til slut gennemføres også et kort modul om rådgiveransvaret.
Revisorer og advokater er ofte rådgivere inden for skatteretten, og
det er selvsagt vigtigt, at de giver den rigtige rådgivning. Der
ses derfor kort på, hvilket erstatningsansvar der eventuelt kan
gøres gældende, og hvad ansvarsgrundlaget er.
|
Foreløbig litteratur
Primær litteratur:
Jan Pedersen m.fl.: Skatteretten 4, 6. udg., 2013, Karnov Group
Afs. 1, kap. 1-3 (18 s.), afs. II, kap. 1-6 (116 s.), afs. III,
kap. 1-10 (106 s.), afs. IV, kap. 1-6 (50 s.) og afs. V, kap. 1-4
(32 s.) (hele bogen)
Total: 322 s.
Jan Pedersen: Skatte- & afgiftsstrafferet, 3. udg., 2009,
Jurist- og Økonomforbundets Forlag
Afs. I, kap. 1 og 3-4, afs. 1 (12 s.), afs. II, kap. 1-8 og kap.
10-11 (158 s.) og afs. III, kap. 1-5 og 8-10 (94 s.)
Total: 264 s.
Søren Halling-Overgaard: Revisors erstatnings- og
disciplinæransvar, 3. udg., 2009, Jurist- og Økonomforbundets
Forlag (ny udgave forventes 1. marts 2014, hvorfor sidetal kan
revideres en smule)
Kap. 1-2 (96 s.) (ht.) og kap. 4 (66 s.)
Total: 66 s. + 96 s. (ht.)
Total: 652 s. og 96 s. (ht.)
Anbefalet litteratur (ikke pensum)
Aage Michelsen m.fl.: Lærebog om indkomstskat, 15. udg., 2013,
Jurist- og Økonomforbundets Forlag)
Kap. 4 (48 s.)
Total: 48 s.
|