English   Danish

2015/2016  KAN-CCMVV1541U  Annulleret - Distance i arbejdslivet

English Title
Annulleret - The distributed workplace

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Max. antal deltagere 40
Studienævn
Studienævnet for cand. merc.
Kursusansvarlig
  • Peter Holdt Christensen - Institut for Strategi og Globalisering (SMG)
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 25-02-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Ved den individuelle mundtlige eksamen skal den studerende selvstændig vise et overblik over, indgående kendskab til, forståelse af og evnen til analytisk at anvende fagets pensum til at give en forståelse af de udfordringer og muligheder arbejdet på distancen indeholder for både det enkelte individ og for arbejdspladsen. Således skal den studerende ved eksamen og med udgangspunkt i pensum selvstændigt:
  • Definere forskellige forståelser af distancearbejde, og hvordan disse forståelser - og de teorier de hovedsageligt bygger på - hver især repræsenterer en række udfordringer ved distancearbejde.
  • Udvælge, argumentere for udvælgelsen, præsentere, diskutere og sammenligne teorier som er relevante til analyse af distancearbejde.
  • Analysere og diskutere hvad der både teoretisk og praktisk er de væsentligste udfordringer for individer og organisationer ved distancearbejde.
  • Diskutere fordele og ulemper for individer og organisationer ved distancearbejde.
  • Give anvisninger til hvordan individer og arbejdspladser bedst muligt håndterer udfordringerne ved distancearbejde.
Prøve/delprøver
Distance i arbejdslivet:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig stedprøve
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Varighed 30 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og ekstern censor
Eksamensperiode Efterår
Hjælpemidler der må medbringes Uden hjælpemidler
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Beskrivelse af eksamensforløbet

Ved den individuelle mundtlige eksamen trækker den studerende et spørgsmålark med et eller flere spørgsmål, som derefter besvares indenfor fagets empiriske fokus og pensum. Efter besvarelsen diskuteres øvrige udfordringer ved distancearbejde indenfor fagets pensum, ligesom det også er muligt at diskutere øvrige pensumteorier.

Kursets indhold, forløb og pædagogik

Distance er i dag et vilkår for meget af det arbejde vi udfører. Det kan fx være ved at vi i perioder arbejder hjemmefra, eller fordi en del af vores samarbejde foregår mellem afdelinger der er spredt rundt omkring i verden. Således arbejder mange mennesker i dag sammen ved at være på afstand af hinanden, men distance i arbejdslivet har for både individet og arbejdspladsen fordele og ulemper. 

 

Formålet med dette kursus er at give en grundlæggende forståelse for forskellige former for distancearbejde, og hvilke fordele og ulemper disse rummer, og dermed hvordan arbejdet på distancen bedst muligt kan organiseres og ledes.

 

Kurset fokuserer på seks temaer. For det første introduceres og diskteres forskellige former for distancearbejde - lige fra hjemmearbejdspladser, over virtuelle arbejdspladser og til geografisk spredte arbejdspladser. For det andet analyseres hvorvidt og hvordan arbejdet i organisationer kan struktureres så det bliver muligt at udføre det på afstand af hinanden. For det tredje analyseres hvordan distancearbejde positivt påvirker ansattes autonomi, men samtidig risikerer at udvikle mennesker til privatpraktiserende ansatte der ikke oplever arbejdspladsen som et fællesskab. For det fjerde analyseres hvordan distancearbejde påvirker sociale relationer mellem ansatte – fx hvordan ansatte der arbejder på distancen risikerer at føle sig både socialt og professionelt isoleret. For det femte analyseres hvordan usynlighed – når ansatte netop er på afstand af hinanden – risikerer at udvikle fordomme om kolleger og give dårlige ledelsesevalueringer og karrieremuligheder. Endelig diskuteres hvordan både ledere og ansatte bedst muligt kan håndtere mulighederne og umulighederne ved at arbejde på distancen.

 

 

Undervisningsformer
Faget gennemføres som en blanding af forelæsninger, oplæg fra studerende og indlæg fra praktikere.
Arbejdsbelastning
Deltagelse i undervisning 33 timer
Forberedelse til undervining 123 timer
Præsentation af problemstilling (obligatorisk aktivitet) 10 timer
Forberedelse til eksamen og eksamen 40 timer
Foreløbig litteratur

Pensum består af en grundbog, og en række artikler.

 

Grundbogen er:

 

Peter Holdt Christensen (2015). Distance i arbejdslivet. København: Samfundslitteratur.

 

Artiklerne er (foreløbig):

 

Bailey, D.E. og N.B. Kurland (2002). A review of telework research: findings, new directions, and lessons for the study of modern work. Journal of Organizational Behavior, 23: 383-400.

Baumeister, R.F. og M.R. Leary (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulltin, 117 (3): 497-529.

Cascio, W.F. (2000). Managing a virtual workplace. Academy of Management Executive, 14 (3): 81-90.

Cooper, C.D. og N.B. Kurland (2002). Telecommuting, professional isolation, and employee development in public and private organizations. Journal of Organizational Behavior, 23: 511-532.

Cramton, C.D.,  K.L. Orvis og J.M. Wilson (2007). Situation invisibility and attribution in distributed collaborations. Journal of Management, 33 (4): 525-546.

Elsbach, K.D., D.M. Cable & J.W. Sherman (2010). How passive ’face time’ affects perceptions of employees: Evidence of spontaneous trait inference. Human Relations, 63 (6): 735-760.

Gajendran, R.S. og D.A. Harrison (2007). The good, the bad, and the unknown about telecommuting: Meta-analysis of psychological mediators and individual consequences. Journal of Applied Psychology, 92 (6): 1524-1541.

Hinds, P.J. og C.D. Cramton (2014). Situated coworker familiarity: How site visits transform relationships among distributed workers. Organization Science, 25 (3): 794-814.

Leslie, L.M., C.F. Manchester, T.-Y. Park og S.A. Mehng (2012). Flexible work practices: A source of career premiums or penalties? Academy of Management Journal, 55 (6): 1407-1428.

Robinson, S.L., J. O’Reilly og W. Wang (2013). Invisible at work: An integrated model of workplace ostracism. Journal of Management, 39 (1): 203-231.

Wilson, J.M., S.G. Straus og B. McEvily (2006). All in due time: The development of trust in computer-mediated and face-to-face teams. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 99: 16-33.

 

 

 

 

Sidst opdateret den 25-02-2015