2015/2016 KAN-CCMVV1541U Annulleret - Distance i arbejdslivet
English Title | |
Annulleret - The distributed workplace |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Valgfag |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et semester |
Starttidspunkt | Efterår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Max. antal deltagere | 40 |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 25-02-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Ved den individuelle mundtlige eksamen
skal den studerende selvstændig vise et overblik over, indgående
kendskab til, forståelse af og evnen til analytisk at anvende
fagets pensum til at give en forståelse af de udfordringer og
muligheder arbejdet på distancen indeholder for både det enkelte
individ og for arbejdspladsen. Således skal den studerende ved
eksamen og med udgangspunkt i pensum selvstændigt:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Distance er i dag et vilkår for meget af det arbejde vi udfører. Det kan fx være ved at vi i perioder arbejder hjemmefra, eller fordi en del af vores samarbejde foregår mellem afdelinger der er spredt rundt omkring i verden. Således arbejder mange mennesker i dag sammen ved at være på afstand af hinanden, men distance i arbejdslivet har for både individet og arbejdspladsen fordele og ulemper.
Formålet med dette kursus er at give en grundlæggende forståelse for forskellige former for distancearbejde, og hvilke fordele og ulemper disse rummer, og dermed hvordan arbejdet på distancen bedst muligt kan organiseres og ledes.
Kurset fokuserer på seks temaer. For det første introduceres og diskteres forskellige former for distancearbejde - lige fra hjemmearbejdspladser, over virtuelle arbejdspladser og til geografisk spredte arbejdspladser. For det andet analyseres hvorvidt og hvordan arbejdet i organisationer kan struktureres så det bliver muligt at udføre det på afstand af hinanden. For det tredje analyseres hvordan distancearbejde positivt påvirker ansattes autonomi, men samtidig risikerer at udvikle mennesker til privatpraktiserende ansatte der ikke oplever arbejdspladsen som et fællesskab. For det fjerde analyseres hvordan distancearbejde påvirker sociale relationer mellem ansatte – fx hvordan ansatte der arbejder på distancen risikerer at føle sig både socialt og professionelt isoleret. For det femte analyseres hvordan usynlighed – når ansatte netop er på afstand af hinanden – risikerer at udvikle fordomme om kolleger og give dårlige ledelsesevalueringer og karrieremuligheder. Endelig diskuteres hvordan både ledere og ansatte bedst muligt kan håndtere mulighederne og umulighederne ved at arbejde på distancen.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Faget gennemføres som en blanding af forelæsninger, oplæg fra studerende og indlæg fra praktikere. | |||||||||||||||||||||||
Arbejdsbelastning | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Pensum består af en grundbog, og en række artikler.
Grundbogen er:
Peter Holdt Christensen (2015). Distance i arbejdslivet. København: Samfundslitteratur.
Artiklerne er (foreløbig):
Bailey, D.E. og N.B. Kurland (2002). A review of telework research: findings, new directions, and lessons for the study of modern work. Journal of Organizational Behavior, 23: 383-400. Baumeister, R.F. og M.R. Leary (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulltin, 117 (3): 497-529. Cascio, W.F. (2000). Managing a virtual workplace. Academy of Management Executive, 14 (3): 81-90. Cooper, C.D. og N.B. Kurland (2002). Telecommuting, professional isolation, and employee development in public and private organizations. Journal of Organizational Behavior, 23: 511-532. Cramton, C.D., K.L. Orvis og J.M. Wilson (2007). Situation invisibility and attribution in distributed collaborations. Journal of Management, 33 (4): 525-546. Elsbach, K.D., D.M. Cable & J.W. Sherman (2010). How passive ’face time’ affects perceptions of employees: Evidence of spontaneous trait inference. Human Relations, 63 (6): 735-760. Gajendran, R.S. og D.A. Harrison (2007). The good, the bad, and the unknown about telecommuting: Meta-analysis of psychological mediators and individual consequences. Journal of Applied Psychology, 92 (6): 1524-1541. Hinds, P.J. og C.D. Cramton (2014). Situated coworker familiarity: How site visits transform relationships among distributed workers. Organization Science, 25 (3): 794-814. Leslie, L.M., C.F. Manchester, T.-Y. Park og S.A. Mehng (2012). Flexible work practices: A source of career premiums or penalties? Academy of Management Journal, 55 (6): 1407-1428. Robinson, S.L., J. O’Reilly og W. Wang (2013). Invisible at work: An integrated model of workplace ostracism. Journal of Management, 39 (1): 203-231. Wilson, J.M., S.G. Straus og B. McEvily (2006). All in due time: The development of trust in computer-mediated and face-to-face teams. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 99: 16-33.
|