English   Danish

2015/2016  KAN-CCMVV3019U  Det perfekte match - hvor svært kan det være at rekruttere ordentligt?

English Title
The perfect match - how hard can it be to recruit properly

Kursusinformation

Sprog Dansk
Kursets ECTS 7,5 ECTS
Type Valgfag
Niveau Kandidat
Varighed Et semester
Starttidspunkt Forår, Efterår
Tidspunkt Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk
Min. antal deltagere 10
Max. antal deltagere 30
Studienævn
Studienævnet for cand. merc.
Kursusansvarlig
  • Jakob Westh - Institut for Organisation (IOA)
Kontaktinformation: https:/​/​e-campus.dk/​studium/​kontakt/​student-hub
Primære fagområder
  • Human resource management/Human resource management
  • Ledelse/Management
  • Organisation/Organization
Sidst opdateret den 08-12-2015
Læringsmål
For at opnå karakteren 12 skal den studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl, opfylde følgende læringsmål: Efter at have gennemført faget, skal den studerende være i stand til at:
  • Beskrive de centrale og kritiske elementer og tidspunkter i et rekrutteringsforløb og herunder kunne argumentere for og sammensætte et veltilrettelagt rekrutteringsforløb til et konkret organisatorisk menneskeligt ressourcebehov.
  • Redegøre for hvordan en rekruttering kan værdiansættes (rekruttering i et Performance Management perspektiv).
  • Demonstrere hvordan klassiske ledelsesværktøjer og -teorier, kan benyttes til at belyse konteksten, hvori rekrutteringsbehovet består og ikke mindst konteksten hvori potentielle kandidater (succesfuldt / ikke succesfuldt) agerer – for derigennem at kunne synliggøre match mellem organisation, rolle og kandidat.
  • Forklare hvordan rekruttering som disciplin kan øve indflydelse på en organisatorisk praksis (window of opportunities).
  • Forholde sig kritisk til de forudsætninger og antagelser, der lægges til grund for en rekruttering i et traditionelt realistisk perspektiv.
  • Demonstrere hvordan klassiske ledelsesværktøjer og -teorier, kan benyttes til at belyse konteksten, hvori rekrutteringsbehovet består og ikke mindst konteksten hvori potentielle kandidater (succesfuldt / ikke succesfuldt) agerer – for derigennem at kunne synliggøre match mellem organisation, rolle og kandidat.
Prøve/delprøver
Det perfekte match - hvor svært kan det være at rekruttere ordentligt?:
Prøvens ECTS 7,5
Prøveform Mundtlig prøve på baggrund af skriftligt produkt

Det er en forudsætning for at deltage i den mundtlige prøve, at det skriftlige produkt er afleveret inden afholdelse af prøven; inden for fastsat frist. Karakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af det skriftlige produkt og den individuelle mundtlige præstation.
Individuel eller gruppeprøve Individuel
Omfang af skriftligt produkt Max. 5 sider
Opgavetype Synopsis
Varighed
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato og tidspunkt.
20 min. pr. studerende, inkl. votering, karaktergivning og begrundelse
Bedømmelsesform 7-trins-skala
Bedømmer(e) Eksaminator og bi-eksaminator
Eksamensperiode Vinter og Sommer
Syge-/omprøve
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Kursets indhold, forløb og pædagogik

​Faget skal sætte den studerende i stand til at forholde sig til rekruttering som ledelsesmæssig og organisatorisk praksis og herunder fra både et teoretisk og praktisk synspunkt kunne forholde sig (også kritisk) til rekrutteringens elementer.

 

Formålet er dermed at gøre den studerende bevidst om, hvilke potentielle konsekvenser valg af rekrutteringstilgang og herunder til- og fravalg af elementer i rekrutteringsforløbet har set fra såvel et teoretisk som praktisk perspektiv.

 

 

Arbejdskraftens generelle høje mobilitet i Danmark, den nye generation af arbejdssøgere, nye samarbejdsformer, mv. betyder, at ledere og HR-specialister fortsat og måske endda oftere skal gennemføre rekrutteringer.

 

Uanset hvilken paradigmatisk tilgang man måtte have til den organisatoriske praksis, så kan et rekrutteringsbehov ses som et ”window of opportunity” for en organisation. Tiltrækning, vurdering og valg af kandidat(er) kan således have stor betydning og konsekvens for organisatoriske praksisser som strategi, ledelse, kultur, magt, forandring, økonomi, struktur, kommunikation, sociale relationer og strukturer, meningsdannelse, mv.

 

Faget vil derfor overordnet beskæftige sig med og udfolde fem områder:

  • mulige økonomiske betragtninger (performance management perspektivet)
  • de typiske elementer indeholdt i en rekruttering, både set fra en praktisk og teoretisk synsvinkel
  • Window of opportunity
  • de forventede fremtidige udfordringer
  • en kritisk forholdelse til rekruttering som organisatorisk praksis

 

Den studerende tilegner sig derfor:

  • viden om best practice(s) for rekruttering
  • indsigt, der styrker egen rolle som leder
  • mulighed for at styrke egen organisations produktivitet og konkurrenceevne
  • perspektiver på fremtidige udfordringer inden for rekruttering som disciplin
  • evnen til at se de udfordringer, der er indlejret i et hvilket som helst rekrutteringsforløb 
Undervisningsformer
Faget udfoldes over fire undervisningsgange (hele dage) gennem forelæsninger, plenumdiskussioner, cases, udfoldelse af de studerendes egen praksis, mv.

Det forventes, at den studerende undervejs systematisk får opsamlet erfaring omkring rekruttering fra egen organisatorisk praksis.

Undervisningen understøttes af besøg fra teoretikere og praktikere med viden om rekruttering og af audiovisuelle indslag.
Arbejdsbelastning
Forberedelse 126 timer
Undervisning 32 timer
Eksamen (inkl. synopsis-skrivning) 48 timer
Foreløbig litteratur

Grundbog:

Titel: Rekruttering – i et narrativt perspektiv

Forfatter(e): Jens Henriksen

Forlag: Dansk psykologisk forlag

Årstal: 2013

Udgave: 1.udgave

Sider / sider total: Hele bogen, s. 7-130 (124 sider)

 

 

 

Kompendium:

Titel: Human Ressource Management

Forfatter(e): Elgaard, Frandsen, Hagelskjær og Smit

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Årstal: 2011

Udgave: 1. udgave

Sider / sider total: s. 25-96 (Del 1, kap. 1-3, Rekruttering, Rekrutteringsmåder og Interviews)

 

Titel: Systematisk Personaleudvælgelse, Teori og praksis

Forfatter(e): Jørgen Peter Madsen

Forlag: Forsikringshøjskolens Forlag

Årstal: 2001

Udgave: 1. udg.

Sider / sider total: s. 44-74 (kapitel 3-4, Jobanalyse og Kravanalyse)

 

Titel: The Psychology of Personnel Selection

Forfatter(e): Tomas Chamorro-Premuzic og Adrian Furnham

Forlag: Cambridge University Press

Årstal: 2010

Udgave: -

Sider / sider total: s. 95-174 (kapitel 6-7, General mental ability og Personality Traits)

 

Titel: Recruiting Excellence

Forfatter(e): Jeff Grout og Sarah Perrin

Forlag: McGraw Hill

Årstal: 2005

Udgave: -

Sider / sider total: s. 134-162 (kapitel 12-13, Interviewing: Technique Tips og Interviewing: Effective Questioning)

 

Titel: Systematisk Personaleudvælgelse, Teori og praksis

Forfatter(e): Jørgen Peter Madsen

Forlag: Forsikringshøjskolens Forlag

Årstal: 2001

Udgave: 1. udg.

Sider / sider total: s. 139-148 (udsnit af kapitel 7 omkring Normer)

 

Titel: Organizational Entry

Recruitment, Selection, Orientation and Socialization of Newcomers

Forfatter(e): John Parcher Wanous

Forlag: Addison-Wesley Publishing Company

Årstal: 1992

Udgave: 2. udg.

Sider / sider total: 122 (kap. 1-4, What is organizational entry, Organizational recruitment, Realistic recruitment og Choice of an organization

 

Titel: Kommunikation og skabelsen af sociale verdener

Forfatter(e): W. Barnett Pearce

Forlag: Dansk Psykologisk Forlag

Årstal: 2007

Udgave: 1. udgave

Sider / sider total: s. 101-121 (kapitel 5, Man handler i kommunikation: Talehandlinger)

Sidst opdateret den 08-12-2015