For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Den studerende skal ved afslutningen
af simuleringsspillet kunne:
- Identificere, udvikle og implementere relevante marketing
strategier baseret på analyse af data i den virkelighedstro
simuleringsverden.
- Identificere og evaluere faktorer der har afgørende indflydelse
på den fremtidige succes og markedsværdi af et firma, herunder,
finansiering, samarbejde med distributører, omkostningsminimering,
prisoptimering, reklame og promovering beslutninger, R / D,
kapacitetsoptimering m.m.
- Analysere Income Statement (var. og faste omkostninger,
dividende, finansiering af gæld/investeringer) og Balance Sheet
(cash flow, Long/short term debt m.m)
- Diskutere, analysere og formidle data baseret på et logisk og
velunderbygget (kvalitativt og kvantitativt) beslutningsgrundlag
lavet gennem teamwork.
- Benytte finansielle værktøjer, såsom break-even analyse,
priselasticitet, conjoint analyse, test marked, concept test m.m.,
til at vurdere produkters finansielle
markedspotentiale.
|
Strategisk
Markedsføringsplanlægning II:
|
Prøvens ECTS |
7,5 |
Prøveform |
Skriftligt produkt udarbejdet hjemme |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Omfang af skriftligt produkt |
Max. 10 sider |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
Skriftligt produkt afleveres på en fastsat dato
og tidspunkt. |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
En eksaminator |
Eksamensperiode |
Forår |
Syge-/omprøve |
Anden prøveform
Sygeprøve (for studerende, der er
syge under hele eller væsentlige dele af virksomhedsspillet) og
omprøve afholdes i form af en individuel, skriftlig
projektopgave.
|
Beskrivelse af
eksamensforløbet
Eksamen er en individuel skriftlig rapport på grundlag af
simuleringsspilllet (intern prøve). Den ordinære prøve finder sted
marts/april , nærmere tidspunkt fastsættes af linjesekretariatet.
Syge-/omprøven finder sted i maj/juni. Sygeprøve (for studerende,
der er syge under hele eller væsentlige dele af simuleringsspillet)
og omprøve afholdes i form af en individuel, skriftlig
projektopgave.
|
|
Fagets formål
Markedsføringsplanlægning er den mest dynamiske og holistiske af
virksomhedens funktioner. Marketingindsatsen må tilpasses firmaets
egne ressourcer (Company) og distributionskanaler
(Collaborators) i reaktion til konkurrenternes (Competitors)
initiativer, den konstante udvikling i forbrugernes (Consumers)
præferencer, købsadfærd samt markedssituationen (Context) mere
generelt.
Formålet med faget er at give den studerende t hands-on overblik
over de 5 x C (ovenfor) og disses indflydelse på analytisk- og
beslutningsorienteret proces med henblik på formulering,
implementering og styring af strategisk markedsføring af en
virksomheds produkter og services, såvel på forbrugermarkeder som
på business-to-business markeder. Det er ligeledes formålet at give
den studerende et indblik i de styreredskaber og værktøjer der skal
til for at måle kvalitativt og kvantitativt hvilke
virksomhedsstrategier, der er optimale under såvel generelle som
under specielle markedssituationer.
Fagets indhold
Der benyttes et simuleringsspil hvor igennem de studerende lærer at
udarbejde et helhedssyn på forbrugerne, konkurrenterne, omverdenen,
virksomhedens handlingsparametre, markedssegmentering,
målgruppefastlæggelse og -positionering, udarbejdelse af
markedsføringsplaner, implementering og kontrol. Endvidere lægges
der vægt på, at den studerende, via aktiv deltagelse i
simuleringsspillets beslutninger og undervisning kommer til metoder
og værktøjer til problemløsning i praksis. Kort sagtat lave:
- Strategibeslutninger i forskellige situationer
- Interne og eksterne analyser
- Markedsføringsplaner og beslutninger
- Analyser af resultaterne for hver enkel periode med henblik på
at optimere 1-3
Simuleringsspillet gennemføres over 5 hele dage og i
løbet af disse 5 dage afholdes også en række lektioner inden
for fagområdet. I grupper på 2-4 personer får de studerende ansvar
for en virksomhed på et givet marked, og de skal strukturere og
løse komplekse markedsføringsmæssige problemer for virksomheden og
lede den gennem en række perioder i en virkelighedstro omverden,
herunder i konkurrence fra andre gruppe-ledede virksomheder. De
studerende skal i praksislignende situationer anvende de teorier,
metoder og værktøjer, der benyttes i Strategisk
Markedsføringsplanlægning og på linjens øvrige fag. Som afslutning
på simuleringsspillet skal hver gruppe præsentere (mundtlig og
suppleret med PowerPoints) en executive briefing, der
identificerer, begrunder og diskuterer de vigtigste (positive såvel
som negative) faktorer (interne og eksterne), der havde indflydelse
på virksomhedens resultater undervejs og dens endelig position.
Hver studerende udarbejder ligeledes en skriftlig eksamensrapport
omkring, der blandt andet inkluderer fremtidige strategiske
anbefalinger for en unik SBU i virksomheden.
Fagets progression
Strategisk markedsføringsplanlægning er et centralt
afsætningsøkonomisk fagområde, og faget bygger klart på linjens
øvrige fag på 1. og 2. semester.
|