2015/2016
KAN-CFIRO1065U Regnskabsanalyse
English Title |
Financial Statement
Analysis |
|
Sprog |
Dansk |
Kursets ECTS |
15 ECTS |
Type |
Obligatorisk |
Niveau |
Kandidat |
Varighed |
Et semester |
Starttidspunkt |
Efterår |
Tidspunkt |
Skemaet bliver offentliggjort på
calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig |
- Thomas Plenborg - Institut for Regnskab og Revision
(RR)
|
Kontaktinformation:
https://e-campus.dk/studium/kontakt |
Primære
fagområder |
- Finansiering/Finance
- Regnskabsvæsen og økonomistyring/Accounting
|
Sidst opdateret den
07-07-2015
|
Læringsmål |
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: Formålet med ’Regnskabsanalyse for
beslutningstagere’ er at give de studerende et indblik i
regnskabsanalysen ud fra et beslutningsorienteret perspektiv samt
sætte dem i stand til at gennemføre virksomhedsanalyser baseret på
officielt tilgængeligt regnskabsmateriale (årsrapporter).
Beslutningstagere efterspørger i praksis regnskabsinformation som
en del af deres beslutningsgrundlag. Den efterspurgte
regnskabsinformation varierer afhængig af den konkrete
arbejdsopgave (f.eks. værdiansættelse) og den anvendte
beslutningsmodel. Eksempelvis anvender analytikere indenfor
corporate finance regnskabsanalysen til at fastlægge det historiske
rentabilitetsniveau med henblik på at budgettere den fremtidige
indtjening. Der er følgende mål for læring i faget:
- Analysere en virksomheds rentabilitet, vækst samt driftsmæssige
- og finansielle risiko baseret på officielt tilgængeligt
regnskabsmateriale.
- Beregne og fortolke finansielle nøgletal der beskriver en
virksomheds økonomi.
- Identificere ’støjposter’ i årsrapporten.
- Vurdere regnskabskvaliteten i virksomhedernes finansielle
informationer.
- Opstille et budget som fundament for værdiansættelse af en
virksomhed og kreditvurdering.
- Værdiansætte en virksomhed ud fra en række forskellige metoder
og modeller.
- Kreditvurdere en virksomhed ud fra forskellige metoder
- Udarbejde en regnskabsbaseret bonusmodel og kritisk vurdere de
typiske udfordringer, som er forbundet med dette
arbejde.
|
Prøve/delprøver |
Regnskabsanalyse:
|
Prøvens ECTS |
15 |
Prøveform |
Skriftlig stedprøve |
Individuel eller gruppeprøve |
Individuel |
Opgavetype |
Opgavebesvarelse |
Varighed |
4 timer |
Bedømmelsesform |
7-trins-skala |
Bedømmer(e) |
Eksaminator og ekstern censor |
Eksamensperiode |
Vinter |
Hjælpemidler der må medbringes |
Med visse hjælpemidler, se nedenfor:
- Skriftlig stedprøve på CBS' computere
- Egne bøger og kompendier
- Tilladte ordbøger
- Tilladte lommeregnere
- Egne noter i papirformat
- Adgang til personlig drev (S-drev) på CBS'
netværk
|
Syge-/omprøve |
Samme prøveform som ved ordinær prøve
Hvis antallet af eksaminander til omprøven tilsiger, at prøven
mest hensigtsmæssigt kan afholdes som mundtlig prøve, vil
sekretariatet give meddelelse om at omprøven afholdes som mundtlig
prøve i stedet. Der vil i så fald være bi-eksaminator, medmindre
prøven er ekstern.
|
|
Kursets indhold, forløb og
pædagogik |
Faget indeholder følgende hovedelementer:
Introduktion til årsrapportens bestanddele
Metoder til måling af rentabilitet (evnen til at skabe værdi for
aktionærerne), vækst og driftsmæssige - og finansielle risici
Budgettering
Værdiansættelse af virksomheder
Kreditvurdering
Regnskabsbaseret (bonus)aflønning
Vurdering af regnskabskvaliteten (indtjeningskvalitet)
Faget sigter mod at give deltagerne kompetencer, der sikrer, at de
kan gennemføre en regnskabsanalyse tilpasset formålet. Ultimativt
er det ambitionen, at studerende kan se de mange analytiske
muligheder, regnskabsanalysen tilbyder.
|
Undervisningsformer |
Undervisningen gennemføres som en
blanding af forelæsninger og øvelser. |
Foreløbig litteratur |
Petersen, Christian og Plenborg, Thomas:
Financial Statement Analysis
Pearson 2012
|
Sidst opdateret den
07-07-2015