2015/2016 KAN-CHRMO1066U HRM i relation til organisering og ledelse
English Title | |
HRM in Relation to Organizing |
Kursusinformation |
|
Sprog | Dansk |
Kursets ECTS | 7,5 ECTS |
Type | Obligatorisk |
Niveau | Kandidat |
Varighed | Et quarter |
Starttidspunkt | Forår |
Tidspunkt | Skemaet bliver offentliggjort på calendar.cbs.dk |
Studienævn |
Studienævnet for cand. merc.
|
Kursusansvarlig | |
|
|
Kontaktinformation: https://e-campus.dk/studium/kontakt | |
Primære fagområder | |
|
|
Sidst opdateret den 05-08-2015 |
Læringsmål | |||||||||||||||||||||||
For at opnå karakteren 12 skal den
studerende, med ingen eller få uvæsentlige mangler eller fejl,
opfylde følgende læringsmål: De studerende forventes efter at have
fulgt faget at:
|
|||||||||||||||||||||||
Prøve/delprøver | |||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||
Kursets indhold, forløb og pædagogik | |||||||||||||||||||||||
Fagets formål er at udvikle de studerendes evne til at kombinere
teorier og forholde sig refleksivt og kritisk til teorier og især
samspillet mellem teorier om HRM, organisering og ledelse.
Samspillet mellem teorier om HRM, organisering og ledelse vil lede
til en udbygning, underbygning og udfordring af HRM og HRM teori.
Dette sker ved, at relateringen af teorierne viser, hvilke teorier
der ligger bag ved og til grund for forskellige HRM tilgange og
modeller om, hvad relatering af HRM til organisering af ledelse kan
bidrage med både analytisk, teoretisk og i praksis, samt hvordan
forskellige teorier om organisering og ledelse kan udfordre HRM og
bidrage til kritik af og refleksion over HRM teorier, tilgange og
modeller. Faget vil således arbejde med både supplerende og
konkurrerende teorier inden for HRM, organisering og ledelse, og
mulighederne for at kombinere disse og forbedre de studerendes evne
til at anvende teorier både separat og i kombination til at
analysere teoretiske, empiriske og praktiske problemstillinger.
|
|||||||||||||||||||||||
Undervisningsformer | |||||||||||||||||||||||
Undervisningsformen er en
vekselvirkning mellem forelæsninger, øvelser, casediskussioner og
gæsteindlæg.
Fagområderne videnskabsteori og personalejura integreres løbende i faget, således at der fokuseres på at præsentere centrale argumentationer fra disse fagområder på det tidspunkt i undervisningen, hvor disse umiddelbart er relevante. Udover dansk, kan undervisningen foregå på svensk, norsk og engelsk. |
|||||||||||||||||||||||
Foreløbig litteratur | |||||||||||||||||||||||
Kompendium / kompendier |